Wat moet ik doen, als de BIOS van mijn pc nog niet eens wil opstarten? Is dit een teken van een kapotte bioschip?

Als ik de pc aanzet, loopt de BIOS vast tijdens het laden. Ik kan dus ook niet van een cd of usbstick booten, om te fixen, want ik kan dus niet bij het boot menu of de BIOS instellingen.

Betekent dat mijn BIOSchip nu gemolt is, en ik een nieuw moederboard moet kopen?
(bioschip van het moederboard is helaas niet vervangbaar en er zit ook geen dual bios op...)

Toegevoegd na 10 uur:
Ik heb nu ook al geprobeert de BIOS te resetten door de CMOS batterij eruit te halen (die knoopcel op het moederboard). Ik heb ook al geprobeert op te starten door zo veel mogelijk (voor het opstarten) onnodige hardware eruit te halen.

Maar dat werkte tot nu toe nog niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
22K

Antwoorden (5)

Mogelijkheden die je nog kunt proberen: alle niet belangrijke kaarten en aansluitingen los halen (harddisk kabel, pci sloten) alleen keyboard en videokaart met processor en geheugen.
Lukt dit niet, dan kijken welke jumper (verbindingspennetje) er gebruikt moet worden om de bios te resetten. Soms helpt ook het verwijderen van de stroomkabel en batterij daarbij.
Mocht het een eerste keer zijn dat je dit bord gebruikt, heeft je voeding dan genoeg spanning en zijn alle kabels (goed) aangesloten? Koeling van de CPU?
Maakt hij tijdens het opstarten piepgeluidjes? In je handleiding van je moederbord of Internet staat wat dit betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als U hier last van heeft is mijn advies als volgt:

Pak de handleiding er bij en druk meermaals met een onderbreking van één seconde op de ( meestal) F10 toets óf op DELete. U kunt tevens nog andere F-toetsjes proberen bijv. F8.

Het feit,dát mogelijk het geluid van de "fan" (Ventilator) is te horen duidt er op ,dat het dan geen probleem zijn met individuele onderdelen-zoals de bios-chip. In de computer gaat de stroomkabel vóórdat hij naar de voeding terugloopt als eerste naar de schakelaar om aan-uit te zetten,dus dáár zou het (ook) aan kunnen liggen.

De volgende boosdoeners kunnen zijn een fout bij de stroomvoorziening van de moederkaart óf een ernstig defect aan de moederkaart zélf.(niet verwarren met "het hele moederbord" ) Controleer dus eerst de stroomaansluitingen van de moederkaart die van de voeding komen. Dit is een dubbele stekker en bevindt zich in de buurt van de sleuven meestal vlak vóór de aansluiting van het toetsenbord.

Het kan óók nog een pariteit-foutmelding of iets dergelijks zijn...wat U dan dient te zoeken in de geheugenbankjes.

Succes en groet: Zoekertje

PS . IK ben computer reparateur geweest en kan hier nog wel een uur (eventuele) oplossingen kunnen opschrijven,maar de oplossingen hier boven kwamen het eerste in mij ,op.Bedenk,dat een computer vrij complex is en er steeds méér van dit van origine eenvoudige apparaat wordt verwacht door veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je al geprobeerd om IN de bios te komen? (dus niet opstarten).
En probeer dan de fabrieksinstellingen eens, (en te bewaren).
Vaak heet dat Fail-safe)

als je niet weet hoe in de bios te komen.. hierboven word dat al aardig goed beschreven ;-)

Toegevoegd na 55 seconden:
F2 word ook wel vaak gebruikt voor de Bios.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet in welk stadium de bios vastlooopt, maar het zou kunnen zijn dat je HD (en of cd/dvd)
de boosdoener is. Koppel die eens los en kijk dan of je wel door de bios startprocedure komt. In een bepaald stadium bij het starten controleert je bios nl. de status/connectie van je hd (en of cd/dvd). als je dan een hardware fout op je schijf hebt zitten (door stoten of ouderdom) zgn "bad blocks" blijft je bios ook hangen. Soms na lang aanstaan zal de bios doorlopen met een hd "failure" melding.

Toegevoegd na 9 minuten:
de overige opties zijn al door Joostman en zoekertje aangedragen, waarbij ik onderschrijf wat gezegd wordt over zo veel meer mogelijke storingen, maar in dit geval i.c.m. de overige adviezen moet je denk ik concluderen dat er een fout in je mb is ontstaan. Meestal een printbaan/soldering welke door iedere keer warm koud soms " loskrimpen". Of geheugen modules wisselen op een warm mb.
Voordat je dan het mb weggegooid, dwz. je er niets meer mee kunt, kun je het mb helemaal demonteren, alle verwijderbare onderdelen demonteren, en hem dan in een voorverwarmde oven van 200 graden gedurende 1,5 minuut leggen, niet langer. Wees hierbij niet bang dat connectors smelten, dat gebeurd niet.

Daarna voorzichtig vlak uit de oven halen en ergens stil "aan de lucht" laten afkoelen. Alle tin is nu heel even vloeibaar geweest, en vloeit zo'n evt. scheurtje weer dicht. Meestal werkt dit bij videokaarten, dus als laatste redmiddel missch. geschikt voor jou.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als het "bakken" evt. een optie is, niet het mb in de kast zetten maar naast de kast testen, scheelt weer werk, en indien je nu processor, geheugen en kaarten terugprikt, kun je het mb goed vlak ondersteunen, waardoor er geen spanning op het mb komt. (met als mogelijk gevolg het weer scheuren van "baantjes".
succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi ScantraxxReloaded,

bij het opstarten in het bios gebeuren laat de PC enkele piepjes horen, lang, kort, etc.
deze piepjes geven aan waar wat er aan de hand kan zijn.
onthoud de piepcode en zoek bij de gegevens van het moederbord wat er aan de hand kan zijn.

elke moederbord heeft zijn eigen piepjes code.
veel suc6
groeten, Dré