Computer valt uit tijdens gamen in hogere resolutie

Mijn pc valt uit als ik een game speel, het rare is dat als ik m'n resolutie verlaag hij wel gewoon aan blijft! Ik heb het geprobeerd met gta4 en moh!
Zelf dacht ik aan te weinig power in m'n voeding maar hij is 550 watt wat wel genoeg moet zijn voor een enkele video kaart! Iemand een idee wat het zijn kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als hij uitvalt krijg ik ook geen bsod ofzo maar is het gelijk in 1 flits uit!
M'n setup:
Amd X6 1090T
Asroch 870
4x 2 gb ocz 1600 MHz
Ati 4870 xxx (oc edition)
550 watt hkc psu
4x 73gb raptor in raid 0
6x 120mm fan
Dvd drive Alvast bedankt voor de antwoorden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik alleen als ik op youtube zit

Het beste antwoord

oververhitting videokaart, bij hoge resolutie moet deze harder werken en kan oververhit raken. Ook de voeding wordt meer belast en de processor ook als je in hogere resolutie spelen speelt. Je kunt het beste een stress test doen voor je pc en de temperaturen controleren.

Voor de stresstest kun je o.a. het programma Heavy load downloaden.

De temperatuur kun je o.a. uitlezen met het programmaatje hwinfo32

Hou er wel rekening mee dat de temperaturen verkeerd kunnen worden weergegeven. Wat je meestal wel goed kunt zien is het verschil in temperatuur. Als de pc net aanstaat kun je na 5 minuten niets doen de idle temperatuur aflezen. Als je dan de stresstest doet kun je zien hoeveel te temperauur stijgt.

De maximum temperatuur voor een processoren (cpu) en videokaarten (gpu) is verschillend, maar als je 60 graden celsius aanhoudt voor de cpu en 70 graden voor de gpu zit je meestal nog wel goed. Komt het er ver overheen dan moet de koeling aangepast worden. Het kan ook nog zijn dat je harde schijf te warm wordt, maar die kans is niet zo groot en meestal krijg je dan foutmeldingen als je harddisk te warm wordt.

Zijn de temperaturen niet te hoog, dan kan het zijn dat je voeding, ondanks zijn 550 watt, het niet trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stresstest in heavyload word een uur lang zonder problemen doorstaan.. Temp. Stijgt iets maar niet boven de waarde die jij noemt.

Andere antwoorden (6)

Ik heb precies hetzelfde gehad bij het gamen en dit bleek oververhitting te zijn :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koeling van je videokaart e.d. Stuk waardoor hij bij teveel hitte in de blokkering schiet/uitvalt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch goed gegokt als computerleek als ik naar Venus luister!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook niet mogelijk aangezien ik de fan op 100% heb gezet en dan gaat m'n temp onder load niet hoger als 50/55 wat geen gekke temp is voor een gpu!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt niet direct de temperatuur van je gpu, maar indirect die van je systeemkast te hoog en daardoor die van de cpu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle temperaturen blijven op een goed niveau.
CPU load tegen de 40
Gpu load tegen de 55
HD 20 Vrij normaal allemaal dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een probleem met je grafische kaart dus. Misschien bepaalde onderdelen in de gpu die lokaal te warm worden? Misschien wat slechte contacten. Als je nog garantie hebt, terug ermee.
Gamen in hogere resoluties betekend dat je videokaart veel meer berekeningen moet gaan doen om alles goed te kunnen weergeven! Het is belangrijk dus dat je videokaart (en de rest van je computerkast eigenlijk ook) goed gekoelt wordt! Ik weet niet welke videokaart je hebt? Maar als je een ATI videokaart hebt (wat tegenwoordig AMD heet) zou je de ventilator van je videokaart harder kunnen laten draaien via de ATI (of AMD) Overdrive Tool. Hier kun je meer van vinden op het net, maar heel moeilijk is het niet! Het is ook van groot belang dat je de kast stofvrij houdt want het stof dat namelijk in je computer komt wordt door de ventilator op je videokaart in de ventilator gezogen waardoor je videokaart dus al een flink stuk warmer wordt! Je kan je computer van binnen zelf stofvrij houden (als je verstand hebt van computers) maar dat is NIET aanbevolen omdat de componenten binnenin erg gevoelig zijn. Bij de meeste computer winkels kun je dit ook laten doen. Ook is een tip (dat leerde de ervaring mij) dat gamen op dezelfde resolutie als je je bureaublad hebt ingesteld beter is, omdat je pc dan soepeler loopt. Tevens is het vermelden waard dat GTA IV een aantal problemen kent (met o.a. ATI Radeon 4870) waardoor je scherm na een aantal minuten/uren de beeld op zwart slaat. En ook dan valt je computer uit! Hopelijk heb ik je een stukje vooruit geholpen en ben je hierbij ook weer iets meer te weten gekomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu bedankt voor je inbreng!! Het gaat om een Ati 4870, maar een ophoping van stof is het niet, en alle temperaturen zitten ook goed!
Aan de andere kant, als het probleem in de software zou zitten zou je zeggen dat ik wel een foutmelding zou krijgen maar het is echt van het ene op het andere moment uit..
Ik blijf toch denken dat het in m'n voeding zit maar kan dat niet beredeneren.. En heb helaas ook geen beschikking over een test voeding..
Pfff.. Het kan van alles om nu zomaar iets te concluderen... Je hebt een lelijke trojan of of er is iets vroeger hardware-matig geïnstalleerd terwijl jij er niet bij was... Dus nogmaals, het kan echt van alles zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het systeem zelf in elkaar gezet en er heeft tussendoor niemand wat veranderd hardwarematig!!
Het programma is hier al gevallen merk ik: HWINFO.
Het ideale aan dit programma is dat het een MIN en MAX temperatuur kan onthouden.
Probeer het volgende eens:

==> Download de laatste drivers van je grafische kaart.
==> Vervolgens:

1) Laat het programma draaien
2) kijk wat de temp. zonder dat je iets op de pc doet
3) Speel even een game maar stop er na 5 min mee
4) kijk opnieuw naar de temp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intel CPU's trekken rond de 70 graden, GPU mag bijna 100 worden maar worden dan wel trager...

Toegevoegd na 26 seconden:
wordt*