Hoe weet je hoe groot het grootste scherm kan zijn wat je op je pc kunt aansluiten?

ik bedoel, ik wil het grootste scherm wat maar mogelijk is op mijn pceetje aansluiten.. gewoon, voor alles, surfen, gamen, video kijken, alles.

hoe weet ik wat kan? of, als je dat weet, wat kan er?

asus p5n-d moederbord, nvidia 8400gs vid kaart, 4G ram geheugen, maar mn xp home (2002) ziet er maar 3 natuurlijk. pent4 3ghz processor... ( wordt binnenkort core2duo E8400)
550 voeding.

alle input welkom!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

In feitte maakt de grootte van het scherm niet zo veel uit. Wel de resolutie. Die kan je opzoeken in het configuratiescherm voor Beeld.

De meeste grote schermen om TV op te kijken hebben een HD resolutie van 1900 *1280. Dat kunnen sommige grafische kaarten gewoon aan.

Toegevoegd op 23-06-2009 11:04:53
NB. Voor video heeft het weinig zin om schermen te nemen met een nog hogere resolutie. Een video zelf heeft maar een hele lage resolutie. op een hoog resolutiescherm zie je full screen allemaal blokjes. Als je full HD films kijkt op een HD scherm ziet dat er strak uit. Op de meeste HD schermen kan je ook gewoon surfen.

Qua formaat is vooral de afstand tot het scherm belangrijk. Die is meestal 2,5 - 3 keer de beelddiagonaal. Dus voor een scherm van 1 meter diagonaal is de kijkafstand 3 meter. Op korte afstand is zo'n scherm nietp prettig, dus als je het in een kleine kamer ook als PC scherm wilt gebruiken moet het niet te groot zijn. 22 of 24 inch is dan al heel erg behoorlijk.

Toegevoegd op 23-06-2009 11:07:32
In onderstaande afbeelding zijn de instellingen te zien van een beeldscherm met een maximale resolutie van 1600 * 1050. Een HD scherm voor deze pc heeft dan niet zo'n zin. KOrtom, let vooral op de resolutie en gezien je specificaties denk ik dat die wel HD aankunnen. Even controleren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker duidelijk, dank je wel!

Andere antwoorden (3)

De grootte van je scherm is onbeperkt. Echter wat er op wordt getoond is afhankelijk van de resolutie die je er op kunt weergeven. Ook is het afhankelijk van de mogelijke aansluitingen (echter denk ik dat je DVI aansluitingen hebt op je NVidia, HDMI zou heel mooi zijn). Als je hoger dan 2400x1600 kunt weergeven, dan zit je goed voor HD films etc. Maar ook voor alle soorten spellen.

Met andere woorden: check de hoogste resolutie van je videokaart, je systeem moet op zich alles wel aankunnen met de huidige specificaties.

Wat vind jij met de gegeven hoogste resolutie acceptabel qua 'dithering' en weergave kwaliteit. Denk er ook om wat je afstand tot het scherm is. Als je het allemaal op een bureau neer zet heeft groter dan 30 inch echt geen nut meer en is het alleen maar slecht voor je ogen.

Voor huiskamer gebruik, zou ik gaan voor een minimum van 42 inch (afhankelijk van bovenstaande items).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afmetingen van het scherm zijn niet belangrijk.
Wat hier telt is of je videokaart de resolutie kan leveren van een scherm.
Dan zit je bij deze kaart wel goed.
Analoog kan deze kaart 2048 x 1536 @ 75 Hz leveren.
Ga je de DVI-aansluiting gebruiken, dan kun je tot
2560 x 1600 @ 60 Hz gaan. Hiervoor heb je een speciale DVI-kabel nodig (dual-link).
Je kunt zowat elk scherm kopen dat er te koop is met deze specs.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook lekker duidelijk, dank je wel. ;-)