Hoe RJ45 connector aan UTP kabel maken?

Welke draden zijn minimaal nodig voor ehernet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
n.a.v. je reactie heb ik mijn antwoord uitgebreid, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Het beste antwoord

Ethernet bestaat uit 8 draden. Je hebt ze allemaal nodig en ze moeten in de specifieke volgorde worden aangesloten.

Toegevoegd op 22-06-2009 15:54:40
Voor Tang en kleurcodes is het goede antwoord al gegeven.

Toegevoegd op 23-06-2009 13:12:01
Ik wordt er terecht op gewezen dat voor normaal ethernet er vier draden worden gebruikt.

Toegevoegd op 23-06-2009 17:04:20
Omdat je in je reactie aangeeft er meer over te willen weten, dan het volgende.

Een UTP kabel bestaat uiy 8 draadjes, maar als je goed kijkt zie je dat het 4 gekleurde draadjes zijn. OM elk gekleurd draadje zit een wit draadje of een wit draadje met een gekleurd streepje gewikkeld. Hier komt de term twisted UTP vandaan. De U staat voor unshielded, onafgeschermd. De gedraaide draadjes zijn erg belangrijk omdat ze zelf voor electromagetische afscherming zorgen en daarmee de kans op storing verkleinen. Het is daarom gebruikelijk om ook alle witte draadjes op de juiste plekken in de RJ45 plug te stoppen.

Omdat het nogal een gepriegel is heb je de netwerktang nodig zoals in het andere antwoord wordt getoond. De draadjes moeten in beide pluggen op dezelfde posities zitten bij een gewone netwerkkabel (verbinding tussen computer en router of modem) en gedraaid bij een directe verbinding tussen twee pcs (dat heet een cross-over kabel). Daarom is de volgorde van de kleurtjes ook belangrijk. Het is natuurlijk niet zo dat het groene draadje anders is dan een rode, maar je moet je wel aan de afspraken houden. Net zo als het verstandig is om voor een aardedraad (electra) niet toch een bruine te nemen omdat je die over hebt ;o)

ik hoop dat hiermee het antwoord duidelijker is.

Toegevoegd op 23-06-2009 17:06:12
Zeer duidelijke instructie van pc-freak (bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt voor normaal ethernet 4 van de 8 draden nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. ik zal het vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke 4 moeten er dan aangesloten zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ze wel alle 8 aansluiten. Elk draadje moet apart in het gleufje komen van de RJ45 connector. Het gaat doorgaans om twisted pair UTP, wat betekent dat elk draadje om een ander draadje gewikkeld is om deze af te schermen: http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair Anders krijg je unshielded twisted pair:
http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair#Unshielded_twisted_pair_.28UTP.29 waarschijnlijk doelt maxwell hierop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt ook mogelijk te zijn om twee ethernet verbindingen over de kabel te late lopen. Wat zijn de cosequenties voor de afscherming, werkt dat dan nog wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het antwoord al in dit stukje;
• doet niets af aan de performance van je 100Mbit-netwerk. Enkel Gigabit over Cat5E is niet mogelijk, dat gebruikt namelijk 4 paren.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/642065////#3

Andere antwoorden (3)

Daar heb je speciale tangen voor.

Kijk op link voor de kleurcodes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met deze tang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet je er dan ook even bij wanneer je "straight" gebruikt en wanneer "cross" ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat gewoon in de afbeeldingen hoor... Straight
PC <> HUB Cross
PC <> PC
HUB <> HUB Voor de mensen die hun bril zijn vergeten op te zetten. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ruud, ik bedoelde meer voor de PC leek. Dat een cross-over kabel alleen nodig is als je twee pc's zonder netwerk met elkaar wilt verbinden en straight in de "normale" gevallen. Anders kijkt iemand per ongeluk naar de verkeerde afbeelding ;o) Slappehap geeft aan dat dat zelfs niet meer hoeft, handig!