Hoe demp ik mijn computer?

Ik heb mijn computer geselecteerd op stilte. Dat heeft goed gewerkt. Er zit alleen nog een CPU-ventilator in, en die is erg stil. De harde schijf hoor ik niet.

De computer staat op een houten planken vloer. De trillingen van de ventilator brengen de planken aan het trillen, en dat geeft nu het meeste geluid.

Hoe kan ik de trilling van de vloer het beste dempen?

Huidige situatie, van onder naar boven: de houten planken van de vloer, dan dunne vloerbedekking; daarop heb ik piepschuim gelegd (1 cm dik), daarop een dubbelgevouwen antislipmatje voor in de douche. Daarbovenop staat de computer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Zou zou Spikes kunnen proberen. Dat zijn puntige voetjes die ook voor hifi-luidsprekers worden gebruikt. Je kan ze in de betere hifi-toko krijgen.

Toegevoegd op 19-06-2009 20:02:20
In de bron vind je een goede oplossing op trillingen via de vloer te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip - zo'n systeem kende ik nog niet. Ik ga dit proberen, samen met nog wat dempmatjes.

Andere antwoorden (4)

Kun je daar geen passieve koeling voor krijgen, dan wordt het muisstil in je kamer...

De rest klinkt al goed stil, zo te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Passieve koeling ging niet, tenminste, niet met behoud van prestaties en zonder al te hoge meerkosten. De computer is meer dan stil genoeg - alleen dat doortrillen in de planken moet ik nog kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer verschillende diktes en verschillende materialen... opeens vind je het...
Dat ventilatortje hoort niet zo te trillen. Die is in 'onbalans'.
Vervangen dus.
Maar een grotere kans is er dat dit niet dat ventilatortje is, maar je hard disk. Die heeft voldoende draaiende massa om je PC te laten trillen.
Dus, houdt het ventilatortje eens even tegen met je vinger (au) en kijk of dat echt de bron is.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Vinger ertegenaan houden kan ook zonder au, maar dat is geen goede meting. Als ik tegen de kast van de PC duw, is de druk op de vloer al zodanig anders dat het geluid fors afneemt. Overigens maakt het toch niet uit of het trillen van de ventilator of van de harde schijf komt? Feit blijft dat de houten planken gaan meetrillen, en dat dat het meeste geluid veroorzaakt. Of de oorzaak nu in de ventilator of in de harde schijf ligt, de oplossing ligt in het ontkoppelen van de PC en de houten vloer. Dat heb ik al geprobeerd door tegen de kast te duwen, dan kan ik het geluid veel minder laten worden. Tussen haakjes, ik zit hier wel in muggenziftmodus - ook met meetrillende vloer is het geluid fors minder dan het geluid van de PC op mijn werk, van mijn vriendin, van mijn zus, van mijn moeder, enzovoort. Maar het kan altijd stiller, vandaar mijn vraag.
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik dacht je op zoek was naar de goedkoopste oplossing....
Ik heb ooit iets gelezen over een Duitser die de ventilators had verwijderd en zijn computer in een bak met water had gehangen. Het werkte schijnbaar wel, maar helaas zijn verdere gegevens mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harddisk ophangen in rubber.
Kast eventueel beplakken met rubber matje.
Een royale ventilator gebruiken, die geeft meer volume per omwenteling.

Zet hem op zolder en werk remote!