een moederbord heeft soms al en geintergreerde geluidskaart. ( ook hd) is het raadzaam om nog steeds een geluidskaart te kopen zo ja waarom?

of zijn de geintergreerde kaarten goed genoeg voor dts dolby surrounden heb je helemaal geen soundblaster oid meer nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

In de eerste plaats is het zo dat gebruik maken van de geïntegreerde kaart je processor belast. Tenminste, als je van die Realtek oplossingen neemt. Er zijn wat duurdere moederborden die wel volledige onafhankelijke chips geïntegreerd hebben.

Overigens is die belasting van de CPU minimaal.

Andere reden is de uitgang van de geluidskaart en de mate waarin deze constant is over het gehele bereik. Dus dat de output over het gehele frequentiebereik rond de 0 dB zit. Feitelijk is dat alleen maar belangrijk voor de audiofielen. Maar daarvoor moet je ook een goede set aangesloten hebben, en dus niet je Logitech game-set, ook al is het een wat duurdere als de Z5500 of Z906.

En een laatste reden die ik kan bedenken is de (game-gerelateerde) effecten die bijv. Creative geluidskaarten hebben. Denk aan EAX-effecten, het aanpassen van het dynamische bereik (verschillen tussen luide en minder luide geluiden configureren), X-Fi crystalizer (kunstmatig helderder maken van het geluid).

Velen hebben ook aparte software die in games gebruikt kunnen worden om je in je speelervaring te helpen, bijv. dat voetstappen er meer worden uitgefilterd, zodat je iemand beter hoort aankomen van achteren.

Vooral dat soort effecten dus. De geluidskwaliteit ook wel, maar wanneer je iemand bent die niets configureert, ga je het verschil dus niet echt merken.

En het blijft natuurlijk kunstmatig. In games zelf wordt het niet ondersteund. Was vroeger wel zo, maar Creative gaf het niet in licentie aan anderen, en vervolgens liet MS de ondersteuning van hardwarematige versterking in Windows vallen, waardoor het hele idee weinig steun meer in de industrie genoot.

Overigens even een verbetering over dat HD Audio: Feitelijk is het niets anders dan Intels specificatie om meerkanaals geluid af te spelen. AC'97 had maximaal zes kanaals, en HDAudio kon verder gaan.

Met de mate waarin een hogere bitrate bereikt kan worden of hoe goed lossless formaten afgespeeld kunnen worden of DTS-HD of True DD worden weergegeven, heeft het niets te maken.

In het kort: Nee, tenzij je een zeer serieuze gamer bent of serieus met geluid bezig bent. Hoewel je natuurlijk ook de redenatie kan aanhouden dat een simpelere geluidskaart niet veel kost, en wanneer je al serieus geïnvesteerd hebt in een leuke set, je ook beter geluid aangeleverd wil krijgen. De omzetting naar audio blijft toch een ding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja voor geluidsbewerking heb ik een professionele geluidskaart ( geluids pc laten maken) maar voor deze waar ik soms een spel op speel met een 5.1 set erop gewoon voor de fun zeg maar is de hd van mn moederbord wel goed genoeg dus. Ik kan er zelfs 7.1 op zetten maar dat hoeft niet voor die paar keer. Op een andere pc heb ik ook weer een creative geluidskaart maar geen idee hoe ik die in die gaming pc ( om hem zomaar te noemen) moet of wil doen. Qua geluid is het net zo goed als deze. Maar goed. Ik denk dat ik iets meer weet nu. Dank je

Andere antwoorden (1)

Of je nog een geluidskaart wilt kopen hangt eigenlijk helemaal af van je eigen wensen en eisen.

De tegenwoordige geintegreerde geluidschip is vaak stukken beter dan de goedkopere geluidskaarten.

Maar ja een goede (en dure) geluidskaart is weer stukken beter dan de chip.