Het woord hardware is eigenlijk niet uitgevonden, maar ontstaan. Geleerden over de hele wereld die zich met computers bezig hielden ontdekten dat een mechanische of simpele elektronische computer niet toereikend genoeg was. Het toepassingsgebied was veel te klein en de machine veel te groot. Bovendien was het een ramp om deze computers aan te passen voor andere doeleinden of aan de tijd, wat we nu updaten of upgraden noemen.

Men kwam dus op het idee dat er een programma moet worden geschreven. Maar dat programma was feitelijk ongrijpbaar. Het was niet meer dan tekst. Eigenlijk was het niet meer dan elektrische signaaltjes op een magneetband. Maar het was wel totaal anders als de rest van de computer.

Als je er over praat, dan moet je het kunnen uitdrukken. Buiten het programma om was de rest van de computer zichtbaar, tastbaar en hard omdat vrijwel alles van metaal was. De magneetband waar de software op stond was flexibel en dus "zacht". Zo werd er afgesproken dat gedeelte hardware te noemen en en het programma software als tegenstelling op de hardware.

Het woord hardware werd al in het leger gebruikt en daarmee werden de feitelijke wapens bedoeld. Kanonnen, vliegtuigen, bommen, tanks, geweren etc. Dat was de hardware. De rest van het strijdplan was de organisatie van het leger en werd met een codenaam of woord aangeduid. De bekendste codenaam hiervoor is D-Day, de exacte dag van het losbarsten van de invasie in Normandië, Frankrijk tijdens de tweede wereldoorlog. Deze hele operatie met alles erbij werd Operation Overlord genoemd. Dat was de "tactical organisation" om de wapens, "hardware" toe te passen. Het begrip hardware was dus zo ruim dat het voor eventuele afluisteirng van telefoongesprekken of onderscheppen van brieven niet was na te geen welk wapen er nu precies werd bedoeld.

Maar zulks kan je niet toepassen op een computerbesturing. Dat moest een vaste naam krijgen. Hardware was er dus al en omdat het programma op een flexibele magneetband stond, die zacht (soft) was, werd het software genoemd. Wie dit woord als eerste gebruikte is, volgens mij, in de geschiedenis verloren gegaan.

Computer technisch was "hardware" dus al een reeds bestaand woord uit een ander vakgebied dat ze hebben gebruikt om de machine zelf uit te drukken. Waneer het woord hardware voor het eerst in het leger werd gebruikt is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ed Roberts, denk ik!
Hij vond de eerste computer uit, wat tegelijkertijd de eerste hardware was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed Roberts bedacht het personal computer principe, een computer voor iedereen. Maar zoals Amerikanen vaker doen is iets wat ze mooi vinden subiet een Amerikaanse uitvinding. Vooral als er nog geen octrooi rechten op staan wat in die tijd in Europa en Rusland vrijwel nooit werd gedaan. De eerste computer wordt toegeschreven aan de Brit Tommy Flowers die voor het besturen van radar systemen en het kraken van Duitse codes in de tweede wereldoorlog de Colossus bouwde. Maar die geschiedenis klopt ook al niet, alhoewel met dat toen nog niet wist. De Duitser Konrad Zuse maakte in 1938 de Z1 mechanische computer. Zoals vele jaren na de tweede wereldoorlog zou blijken, beschikten de Duiters in hun nachtjagers en de legendarische Stuka duikbommenwerper over een veel kleinere mechanisch/elektronische Z3 en Z4 die al een binaire code gebruikte en geprogrammeerd werd. Feitelijk digitaal dus.
ja eerste hardware was een telraam:) maar als je het in de vorm van computer zoekt. toch al iets met een stekker er aan dan moet je bij Max Newman en Tommy Flowers zijn. die de Colossus hebben gemaakt. zie link.