Wat is het kwaliteits verschil in beeld tussen LED en LCD monitoren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
9.6K

Antwoorden (3)

Led geeft een mooie en diepe kleur aan het beeld.
Lcd doet dat iets minder maar die zijn ook zeker wel helder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een LED monitor is ook een LCD monitor. Het verschil zit hem in de verlichting achter de LCD. Om een LCD beeld te laten geven is er een zgn backlight nodig; een lichtbron die de LCD van achteren verlicht. Normaal zijn dat een paar lichtbuisjes. (TL's zeg maar) Bij LED monitoren wordt de verlichting van achteren verzorgd door LEDs. Die hebben een hogere lichtopbrengst, zijn energiezuiniger en geven een mooier verdeeld licht waardoor ze per saldo beter zijn.

Doordat LED's over het hele scherm zitten (vergelijk de buizen waarvan er maar een paar achter je scherm zitten) is het mogelijk om de LEDs ook op bepaalde plekken aan of uit te zetten naar gelang de behoefte aan meer of minder licht. Ook dit komt de beeldkwaliteit ten goede. Denk bijvoorbeeld aan een beeld dat deels helemaal zwart moet zijn. In dat geval gaan de LEDs op die plek ook gewoon helemaal uit terwijl standaard verlichting moet blijven branden. De monitor of TV moet wel sofware hebben die dit aanstuurt overigens.

Toegevoegd na 2 minuten:
De LED monitor moet je trouwens niet verwarren met de LED schermen die je langs de weg en in stadions ziet staan. Die bouwen hun beeld daadwerkelijk op met RGB leds. Heel ander spul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen worden LED beeldschermen alleen vanaf de zijkanten verlicht en niet achter het hele scherm, dit geldt ook voor de meeste LED tv's, men noemt dit edge-lid schermen. De goedkope schermen hebben alleen LED's links en rechts, de duurdere ook boven en onder.

Beeldschermen en TV's met LED's achter het hele LCD scherm die lokaal dimbaar zijn er nog niet veel en kosten een veelvoud van de edge-lid schermen.

Overigens zit er qua beeldkwaliteit niet veel verschil tussen de LED LCD's en de traditionele LCD schermen. LED schermen zijn wel een stuk zuiniger.

In de toekomst zullen OLED (Organic LED) betaalbaar worden, deze OLEDS stralen hun eigen licht uit, een aparte lichtbron is dus niet meer nodig met als gevolg nog zuiniger schermen, bovendien is OLED superieur in contrast (zwart is veel zwarter) dus veel hogere beeldkwaliteit. Dit zal nog wel even duren, ik geloof dat LG dit jaar met 30 inch OLED schermen komt maar die zijn nog erg duur.
Maar dat waren de eerste LCD tv's ook.