Hoe krijg ik dit aan de praat?

Ik heb een InternetPlusBellen Abonnement bij KPN,
Heb hierbij een KPN Experia Box gekregen alles goed aangesloten. Alles werkt wel, Maar omdat deze op een wandcontactdoos zit, in de woonkamer. Werken de andere wandcontactdozen niet meer.
Er staat dat een monteur dat moet doen, Maar zelf ben ik daar ook wel handig mee, Dus weet iemand hoe dat moet?

BVD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij wel gelukt, maar ik moet efkes het boekje erbij zoeken en ik heb vanavond geen tijd. Ik laat het je morgen weten! (als niet iemand anders me voor is)
Kimath
13 jaar geleden
"zelf ben ik daar ook wel handig mee"
En je vraagt het op deze site, haha XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat Kimath zei wilde ik ook al zeggen. Als je er inderdaad erg handig mee bent, zou je er toch uit moeten komen.
Maar goed. Iedereen die zijn computer kan opstarten en afsluiten denken gelijk dat ze handig zijn met pc's en alle bijbehorende zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze KPN monteur realiseerde een adsl aansluiting via het telefoonkastje waar de telefoonlijn het huis binnen komt.
(niet via een telefoonwandcontactdoos) Daarna komt er een splitter voor telefoon of internet. Wij hebben ook internetplusbellen met de experiabox. (ook draadloos)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DAN Heeft de monteur zijn werk niet goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik het antwoord van escape lees, denk ik dat je niet veel aan mijn "kundigheid" hebt, want ik kan het alleen met het boekje en dat is gelukt (was maar één telefoon, dus van meerdere doorschakelingen heb ik geen verstand)
Sorry!

Het beste antwoord

hoi mikeooms,

een 'ouderwets' PTT stopcontact heeft de volgende aansluitpunten: links boven A en A'
rechts boven B en B'
onder B zit contact EB
links onder A zit ook een contact (weet de aanduiding niet meer)
tussen A'-A en B-B' zit nog een contact dat geen enkele verbinding heeft. (kan worden gebruikt als laspunt)
op A en B zitten de rode en blauwe draad (de netlijn)
EB is met een draadje doorverbonden met B. (telefoonbel)

jouw overige stopcontacten, die het niet meer doen, zitten aangesloten op A' en B'.
als er niets is ingeprikt, zijn A en A' doorverbonden, zo ook B en B'. zodra je een stekker in dit stopcontact steekt, verbreken deze doorverbindingen waardoor het achterliggende gebeuren niets meer doet.

als je nu A en A' doorverbind, en B met B' verbind, dan zorgen de achterliggende apparatuur, die op deze stopcontacten zijn aangesloten, dat niets meer werkt. de Experiabox werkt met andere signalen dan een gewone telefoonlijn.

wat kan je doen:
de stekker is 4-draads, verbind de twee ONDERSTE contacten met de inkomende A en B draden. (dus op links ONDER en rechts ONDER = EB) (haal de doorverbinding tussen B en EB weg

uit de Experiabox komen twee analoge 'telefoonlijnen'
dat zijn de twee RJ-11 pluggen, één daarvan gebruik je lokaal, vermoedelijk de woonkamer. (RJ-11 plugje op telefoondraad)
de andere verbind je met (een RJ-11 plugje kopen en op 4-5 aansluiten) met de bovenste twee punten A en B op de steker.
nu alleen nog de A' en B' verplaatsen naar A en B. Klaar!
bellen maar.

je hebt nu twee analoge lijnen, 1 op de experiabox en 1 op de rest van het huis.

voor 2011 veel belplezier gewenst.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet zo simpel. Je wandcontactdozen zijn zo nog aangesloten voor ouderwetse toestellen die in serie staan (T65) en waarbij je elkaar niet kon afluisteren.
Het is op te lossen door in de wandkontaktdoos de bovenste twee draden aan te sluiten op de schroefjes die zijn aangesloten op de bovenste twee kontaktpennen.
MAAR! Dan werkt het toch niet naar behoren:
1) Dat moet je bij de andere wandkontaktdozen ook zo doen, maar belangrijker:
2) Alle telefoons moeten NA je splitter zitten, en dat gaat niet zo lukken.
Dus je moet wat er uit je splitter komt (de telefoonkant) naar de bovenste twee pennen van je contactdoos zien te krijgen. En dan kom je tot de ontdekking dat zo simpel niet is met die &^&^$^%$ RJ45 plugjes. Misschien een wandkontaktdoos kopen met ingebouwd RJ45 plugje daar waar je splitter zit. Knutsel ze!
escape
13 jaar geleden
Eens met antwoord 1, krt samengevat.
Zorg dat inkomende draden eerst je experia ingaan, daarna op telefoon uitgang experia, de doorgaande draden naar je wandcontactdozen zetten.
Eigenlijk ertussen plaatsen, ergens in je meterkast ofzo.