kan ik mijn laptop en computer verbinden met een netwerkkabel?

en hoe doe ik dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
5.3K

Antwoorden (3)

Dat kan met een zogeheten cross-cable.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet dan wel met de hand in Windows je netwerkkaarten instellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier wordt uitgebreider op het onderwerp ingegaan en stap voor stap uitgelegd hoe je twee pc's met elkaar verbindt:

http://www.wscomputers.be/wscomputers/wscomputers.nsf/9cb9ae9b793e1446c1256921002f4aad/e2135701c865d32ec1256e0300398048?OpenDocument
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf WinXP krijgen beide ook zonder DHCP server of static IP-adressen en IP-adres in dezelfde range (169.254.x.x)
rose
13 jaar geleden
Ja, da's waar ook. Dank je!
zoals al gezecht kan je een cros-kabel gebruike.
Of als je zelf thuis een router hebt staan ( of ingebouwd in je modem ) hoef je aleen maar in windows een netwerk in te stellen onder de zelfde werkgroep.
dan vind je je computers onder je netwerklocaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbind je laptop en je pc met elkaar met een cross-kabel (gewoon zo'n internet kabeltje). Vervolgens op beide systemen ga je naar 'Start' en dan 'Mijn netwerklocaties' (ik ga uit van Windows XP, ik denk dat Vista en 7 ongeveer hetzelfde zijn).

Eerst ga je met je laptop (of andersom) naar "Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen". Klik 'Volgende' en nog eens 'Volgende'. Dan kan er gevraagd worden wat er met verbroken verbindingen gedaan moet worden. Selecteer wat al geselecteerd is en klik op 'Volgende'. Vul de naam en beschrijving van je systeem in en klik op 'Volgende'.

Dan wordt er om een werkgroepnaam gevraagd. Vul hier een makkelijk te onthouden naam in (bijv MSHOME wat er al staat, of WORKGROUP, of een zelf bedacht iets). Klik op 'Volgende'.

Tot slot wordt er gevraagd of je bestands- en printerdeling wilt inschakelen. Bepaal wat je wilt en klik op 'Volgende'. Nu verschijnt er een overzicht, klik op 'Volgende'. Herstart nu je systeem.

Nu ga je op je andere systeem (als je voorgaande stappen op je laptop uitgevoerd hebt) ook bij je netwerklocaties naar "Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen" en doe dezelfde stappen.

Vul bij je werkgroepnaam dezelde naam in die je ook op je laptop ingevuld hebt. Herstart nu ook je pc.

Om nu bestanden te kunnen delen, kies je bijv. op je laptop een map, rechtermuisklik, 'Eigenschappen', tabblad 'Delen', 'Van deze map een gedeelde netwerkmap maken', een naam invullen en op 'OK' klikken. Als je nu op je pc weer naar 'Mijn netwerklocaties' gaat en op 'Zoeken naar computers in werkgroepen' klikt, dan zal daar (hopelijk) je laptop verschijnen. Dubbelklik erop en dan zal daar (ook hopelijk) de map verschijnen die je gedeeld hebt.