Aan wat zijn artifacts op je scherm te wijten? en hoe geraak je hier vanaf?

Ik heb dus last van artifacts op mijn scherm (vreemde paarse lijnen).
Het ligt niet aan mijn scherm of aan mijn vga kabel, want beide heb ik getest.
Ook heb ik mijn drivers van mijn grafische kaart ge-update (ati 9800 XT), maar ook dit hielp niet.
Weet iemand soms een antwoord op mijn probleem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Het beste antwoord

Test alsjeblieft de temperatuur van je grafische kaart! Hij wordt zeer waarschijnlijk veels te heet! Ik had dezelfde kaart, de koeler hiervan functioneerde niet naar behoren.

Als een grafische kaart warmer wordt dan 120 graden dan ben je de pineut.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen met Everest Home. En dan bij Sensors.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is moeilijk zo op afstand in te schatten. Zijn er wellicht apparaten in de buurt die storing zouden kunnen geven? Denk aan een magnetron, draadloze telefoon etcetera. Heb je hier al lang last van of was het eerst niet en treeft het sinds kort op? Als je scherm met een DVI-kabel (is digitaal in plaats van het analoge VGA) aangesloten kan worden, probeer dat dan eens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nope, niet aanwezig en kan deze storing ook nog gebeuren bij een tft scherm of is dit enkel bij crt?
Dit lijkt verdomd veel op een (half)overleden grafische kaart. Is helaas niet te repareren.
AWM
14 jaar geleden
Ik gok de grafische kaart. Heb zo'n soortgelijk probleem jaren terug gehad. Bleek dat de kaart deels uit het moederbord was geschoven. Was gebeurd bij iets te enthousiast vervangen van de VGA kabel. Even openschroeven, terugklikken en probleem opgelost.

Hoop dat dit bij jou ook het geval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aantal oorzaken mogelijk.

Heb je een LCD (TFT) scherm? Dan moet de resolutie die je op de computer hebt ingesteld, exact gelijk zijn aan de resolutie die je scherm van nature heeft. Is dat niet zo, dan gaat het scherm interpoleren, en dat gaat wel eens mis.

Ook de beeldverversingsfrequentie die je op de computer instelt, moet overeenkomen met een frequentie die je scherm aankan.

Heb je een analoge kabel? Dan moet je de aansluitingen goed controleren, aan beide kanten van de kabel.

Verder is het natuurlijk altijd mogelijk dat de grafische kaart of je scherm kapot is. Dat kun je vrij makkelijk controleren door je scherm aan een andere computer te koppelen - dat mag ook een laptop zijn, dat sleept wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam er ooit achter dat een videokaart "overleden" was, zag ik doordat de ventilator van kaart niet draaide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Check even of je dat met alle resoluties hebt, upgrade de laatste drivers, schaf een andere videokaart aan...

Dat zou ik doen in volgorde van uitblijven van succes...