Kan je de GHz van een dual-core processor vergelijken met die van een quat-core door ze te verdubbelen?

Ik bedoel: Als een dual-core processor 2,6 GHz heeft en een quat-core ook, dan is de quat-core 2 keer zo snel? Zo nee, hoe bereken je dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ligt eraan weike processor architectuur gebruikt wordt.
een Core2duo heeft 2 'cores'.
Een i5 ook maar kan processen in 2 delen delen waardoor als het ware 2 'virtual cores' ontstaan.
De i7 'quad core' kent 4 cores die lk op hun beurt 2 virtual cores 'bezitten'. Dit zijn dus 8 cores.
Bij sommige applicaties kan dat een giga-snelheidswinst betekenen, bij andere merk je nauwelijks iets. ligt er dus aan hoeveel ze gebruik maken van deze architectuur.
windows en OSX maken zelf al redelijk gebruik van meerdere cores zodat elke applicatie die hierop draait automatisch meeprofiteert van deze optie.

1 op 1 zeggen dat het 2x,4x of 8x zo snel is kan je in praktijk niet zeggen.
Beter is het om sites als geekbench.com te raadplegen. Dit geeft een beter beeld van onderlinge prestatie verschillen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+benchmark bekijken is altijd HET antwoord! Een i5 is in de regel* een quadcore zonder HT dus 4 echte cores. i7 heeft wel HT. HT kan zelfs voor een negatief effect zorgen vandaar dat i5's vaak aan worden geraden in gaming (waar HT niks doet). *Laptop cpu's niet meegerekend.

Andere antwoorden (1)

Nee, het aantal GHz is de snelheid. Dus evenveel als een gelijk aantal GHz quad-core.

De dual-core heeft 2 reken kernen en de quad-core 4.
Het komt er op neer dat de quad-core ongeveer 2 keer zo veel kan doen op de zelfde snelheid.

Stel dat je een software draait op een dual-core en dat neemt je volledige processor in beslag (je kan er niks naast doen, dan zou je theoretisch op een quad-core diezelfde software ernaast kunnen draaien.
Maar in de praktijk is het iets minder dan 2x zoveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dual-core van 3,4 GHz is dus beter dan een quat-core van 1,7 GHz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@TheDutchMan !quad-core! en nee zo makkelijk mag je niet met die dingen omgaan. Dual-core kan beter zijn, zeker als er geen gebruik wordt gemaakt door de software van alle cores. Wat beter is moet dus opzoeken op internet in een benchmark. Vandaag de dag koop je gewoon een quad-core (i5/i7/A8/FX 8xxx) of je moet expres voor energiezuinig/weinig prestaties gaan.