Bestaan er printers die 2 kanten van het papier kunnen bedrukken ?

Ik bedoel, als ik een boek (pdf) uitprint wordt alleen maar 1 kant van het papier bedrukt. De achterkant blijft altijd leeg.
Ik kan wel per pagina het papier omdraaien, maar dan wordt het een langdurige bezigheid. Is daar geen oplossing voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Er bestaan printers die dubbelzijdig kunnen afdrukken. De printer zal dan zelf de pagina's omdraaien, want printers hebben maar aan één kant een kop of rol zitten. Afhankelijk van de bouw en geheugen kan dat dubbelzijdig afdrukken wel heel erg snel gaan.

Als je zelf een printer hebt die niet automatisch dubbelzijdig kan afdrukken dan is er soms een optie om het handmatig te doen. De printer drukt dan eerst alle even zijden af en vervolgens draai je het hele pak om in de printer om de andere kant af te drukken. De volgorde van het afdrukken regelt de printer en is niet zo tijdrovend omdat je niet blad voor blad hoeft om te slaan.

Er bestaan m.i. geen consumentenprinters met dubbele koppen en ik denk eigenlijk ook niet voor drukwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee, dat is een goeie tip over die even zijden. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dit ga ik zeker checken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn afdruk opties in je printer software gebeuren, onder weg naar printen toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik ga vandaag niks meer printen, maar ik ga zeker kijken of dit kan met mijn printer. een Brother MFC 215 C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luilak:-)
http://welcome.solutions.brother.com/BSC/Public/Templates/DownloadTop.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID={AA9B65A6-EA35-43CF-9681-5BD31AA2472A}&NRORIGINALURL=/bsc/public/eu/nl/nl/dlf/download_top.html%3freg%3deu%26c%3dnl%26lang%3dnl%26prod%3dmfc215c_eu_as&NRCACHEHINT=NoModifyGuest&prod=mfc215c_eu_as®=eu&c=nl&lang=nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja, ben wat lui op het moment, maar goeie link. Blijkbaar zijn er allerlei updates mogelijk voor m'n printer. Dit wist ik allemaal niet. Heb die site gebookmarked en ga er morgen uitgebreid naar kijken.
Tenks !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let bij het omdraaien van het pak er wel op dat je het papier in de juiste richting weer invoert. Ervaring leert dat dit de eerste paar keer lastig is
;-)
Oefen vooraf even met een paar vellen. Er zijn redelijk wat printers op de markt die standaard dubbelzijdig kunnen printen danwel achteraf van een zogenaamde duplexer voorzien kunnen worden om alsnog dubbelzijdig printen mogelijk te maken. Of dat voor jouw printer ook geldt is misschien het checken waard.

Andere antwoorden (5)

Alle printers kunnen dat... Duw het terug in de printbak ondersteboven en print opnieuw...

Sommige die kunnen dat in een keer al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn veel utilities die het kunnen, als je printer die functie al niet heeft. Vaak kun je ook meer dan 1 a4 per pagina afdrukken. Handig voor 'naslagwerken'. Zo kun je op 1 velletje papier dubbelzijdig wel 4 of 8 pagina's afdrukken.

scheelt je je rug bij het meenemen ook:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn printers met een omkeermechaniek. Die draaien het blad om, en printen hetzelfde vel nog een keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Gewoon even zoeken op dubbelzijdig afdrukken en dan heb je zo'n printer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ma heeft zo'n printer.
als je dat instelt print hij het en keert hij het automatisch om. en het gaat nog snel ook. het is een Canon.