CMD.EXE is het opdrachtvensterprogramma.

Onder dos en op oude Windows versies heette de opdrachtprompt command.com (of command.exe).

Onder NT (waar ook XP, Vista en 7 op gebouwd zijn) werd de naam cmd.exe ingevooerd, omdat de command.com versie ook nog beschikbaar is. Zo voorkwam men vewarring.

Maar cmd staat dus voor command. (Als het ergens voor moet staan)

Cmd staat dus niet voor commando's.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het engelse woord command betekent opdracht (of, inderdaad, commando).
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Yep!

Toegevoegd na 1 minuut:
Beetje "lomp" kort antwoord, maar kan er niets meer van maken! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd CMD of command zijn dus commando's die je een pc kan geven , CMD was ook oorspronkelijk DOS , een van de eerste besturingsystemen die er waren, en later toen windows kwam werd dos gewoon een progamma dat CMD noemde en dat nu nog steeds geïntegreerd is in de laaste besturingsystemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. dat klopt. CMD staat voor: Command. Even iets duidelijker: ComManD. Windows heeft dit sinds Windows 95 standaard aan boord zitten. U opent het "Command prompt" via: Start>typ: CMD>druk op enter>Commando scherm wordt geopend. Onder de oudere Windows versies klikt u op: >Start>Uitvoeren>typ: CMD> Commando venster wordt geopend. Even een voorbeeld van een commando: ipconfig . ipconfig heeft als doel te achterhalen welk ip-adres uw router/modem heeft en andere informatie weer te geven. Ik hoop dat ik u geholpen heb ik wens u verder nog een prettige dag.