Hoe formatteer ik Vista?

Hoe kan ik mijn Vista pc restarten/resetten/formatteren? Ik bedoel dus dat alles terug in de fabrieksinstellingen gaat. Ik heb overigens Vista Basic, het merk is Asus.

Zonder CD!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (6)

Bij veel computers kan je net voor het opstarten (dus als het asus logo in beeld komt) op F10 drukken om een recovery console te starten zodat je de computer in de fabrieksstand terug kunt zetten. In je vraag staat verder te weinig informatie om een 100% goed antwoord te kunnen geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke info wil je weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, Tovenaar. Daarom zeg ik : Veel computers.
Ik zou normaliter zeggen: Formatteren en met cd opnieuw installeeren, maar ik begrijp uit je toevoeging dat het om een laptop gaat.
Heb je die laptop nieuw gekocht? Zo ja, dan zou je er eigenlijk een "fabrieks-cd" bij hebben moeten krijgen waarmee je de laptop weer op beginstand krijgt.
Hoewel, ik heb die alleen bij mijn eerste laptop gehad, bij mijn tweede werd tijdens het initialisatieproces heel duidelijk aangegeven op welk punt je een back-up dvd moest maken waarmee je de computer op elk moment weer terug kon zetten naar de beginstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak moet je tegenwoordig je eigen herstel cd's maken met behulp van een tooltje die bij het opstarten van de pc in beeld komt
Zie de bron voor de oplossing.

Toegevoegd op 25-04-2009 19:20:15
Uiteraard heb je wel de originele Vista dvd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Restarten, resetten, formatteren zijn allemaal verschillende zaken, maar ik begrijp dat je met een schone lei wilt beginnen. Ik hoop dat je een restore cd/dvd hebt gekregen.
Is dit niet zo dan maak als de bliksem een volledige backup van je pc. Anders heb je niets meer. Je kunt ook een Vista herstel cd downloaden zodat je Vista zonder installatie cd/dvd kunt repareren. Downloadlink hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezien je geen installatie cd ebij hebt gekregen ga ik ervan uit dat je vista basic dus voorgeinstalleerd was op je pc of laptop. waarschijnlijk hoefde je de eerste keer een paar keer op next(volgende) te klikken en je had een kant en klaar besturings systeem op je pc/laptop.
als dit het geval was dan is er sprake van een "sysprep" oftewel het preparen van een systeem.

zelf heb ik alleen sysprep's gemaakt van windows xp , heb het even nagezocht en de procedure bij vista om een sysprep te maken is anders dus ik kan niet de stappen voor je neerzetten.

je hebt overigens ook clone software nodig om dit te kunnen maken (nero ghost of iets dergelijks)

voordat je een sysprep gaat maken zul je eerst alle apllicaties moeten verwijderen die niet er bij zijn geleverd
(dus alle programma's die je zelf hebt geinstallleerd; dit in verband met de fabrieks instellingen.) de eerste link die ik ga geef is hoe je een sysprep in vista maakt(engels).
begin er niet meteen aan maar verdiep je er nog even verder erin (mocht dit dan van toepassing zijn.)

nadat je dit goed hebt gedaan kom je de volgende keer dat je laptop opstart weer op zo een voorgeinstalleerd scherm waar je een paar keer op volgende moet klikken

de 2e link is een tutorial in het nederlands maar deze is volgens mij voor xp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wil je dit doen? Als je pc traag is moet je hem misschien eens laten schoonmaken.

Je formateert trouwens geen besturingssysteem. Je formateert een harde schijf. Formateren is het probleem niet.. Dat is zo gebeurd. Hoe krijg je je legale Windows weer erop is de vraag. Bij Asus kun je inderdaad 'recovery' disks aanmaken en branden. Hierna kun je dit opnieuw installeren. Advies --> Lees de boekjes die je erbij gekregen hebt.

Je kunt er ook voor kiezen om een systeemherstel terug te zetten. (Zie bron)