Hoe kan het dat na het formatteren de nieuwe installatie op de e schijf terecht komt en niet op een c schijf?

Na het leegmaken en partities verwijderd te hebben van de harde schijf, nieuwe installatie begonnen en daar 2 partities gemaakt.
Deze krijgen echter de station letters E en F toegewezen??
het betreft een laptop.
Bedankt alvast,
greetzz pisbig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat komt vaak door kaartlezers die in de laptop aanwezig zijn, de dringen voor :)
Probeer ze uit te zetten in de BIOS.
AWM
13 jaar geleden
Wanneer je je harde schijf partitioneerd wordt er ook altijd een 'systeem/boot' schijf vastgesteld. Nu is het dus mogelijk dat deze bij jou op e staat ingesteld en niet op c.

Ik heb 1 bron met beschrijving hoe je dit weer kunt herstellen.

In Windows 7 zit trouwens een uitgebreid partitioneerprogamma waarin je veel kunt regelen met het toewijzen welke schijf voorrang moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen partities van fabrikanten aanwezig zijn die je over 't hoofd hebt gezien. Bijv. een 'utility-partitie'.
Of er zitten meerdere schijven in de laptop. Afhankelijk van de ingebouwde (fabrikanten)instellingen wordt de ene schijf voor de andere gezet. Dit is vaak wel anders in te stellen in de BIOS. Zoek naar iets als: boot device order.
Als oplossing zou je de schijf eruit kunnen roppen en die in/aan een Windows-PC hangen en dan 's ff met start/uitvoeren/diskmgmt.msc onder handen nemen of met 't ouderwetse fdisk onder W98 als fat32 voldoende goed is (ook handig met 't repareren als Windows niet meer wil starten e.d; maar dan geen bestanden groter dan 2GB mogelijk. Verder moet je met percentages werken omdat de getallen die fdisk laat zien, niet kloppen met de huidige grote schijven (bug)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, dat is geen bruikbaar antwoord. En fdisk helpt ook al niet met die moderne OSsen. En Boot Device order ook al niet bij de install van een nieuw OS. Sorry.