Ik heb onlangs Windows 7 geinstalleerd en nu heb ik geen geluid meer. Wat moet ik doen?

Moet ik een bepaalde driver downloaden?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De kans is inderdaad groot dat er een driver geinstalleerd moet worden.

het hangt er van af of het een kant en klaar pc of een zelfbouw pc is waar je de juiste drivers kunt vinden.

mocht het een kant en klaar pc zijn zou ik de fabrikant website raadplegen en daar het type model in te toetsen en vaak krijg je dan ook de mogelijkheid om drivers te downloaden.

mocht het een zelfbouw zijn of 1 die in elkaar gezet is in opdracht is het programma CPU-Z van CPUid erg handig.
Hier kun je als je hem download en opent zo onder het tabblad motherboard zien welk type moederbord je hebt. In 90% van alle gevallen zul je de onboard geluidsdriver gebruiken die van realtek zijn.

je komt er achter door het type moederbord in google te toetsen of op de website van de moederbord fabrikant te kijken. vaak kun je dan daar de drivers wel downloaden.

veel fabrikanten hebben voor oudere hardware de windows 7 drivers nog niet klaar of op de site staan.

mocht er toch een realtek geluidkaart in zitten zit in de 2e link waarschijnlijk de driver die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dubbel-klik eens op het luidsprekertje in je system tray. Staat het volume helemaal laag? Is het mute-vakje wellicht aangeklikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorige driver verwijderen en nieuwe ophalen van website van fabrikant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitgebreide antwoord hierboven geeft al aan wat je doen moet. Weet je niet wat er in zit, kun je het gratis progje "Speccy" downloaden van Piriform. Als dat geïnstalleerd is, klik je op de koppeling en geeft toestemming om z'n werk te doen. Heeft even nodig, maar dan kun je van alle onderdelen precies zien wat het is en hoe het heet! Werkt bij mij onder 7 voortreffelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sosm moet je nog een chipset driver van je moederbord installeren
voordat windows 7 de geluidskaart vind
Dus kijk even of dat nodig is je hebt vast wel een cd met driver van je moederbord gekregen ?
kijk ook even op de site van de fabrikant van je moederbord of er windows 7 chipset update is
daarna kan je de kaart waarschijnlijk wel installeren aangezien hij dan wel gevonden wordt
capthavoc
13 jaar geleden
meestal kun je het merk en typpe van je geluidskkaart ook bij apparaatbeheer vinden, ga naar start\configuratie scherm\apparaatbeheer (in het engels: control panel\device manager) daar zie je al je hardware componenten onder het + tekentje bij: geluid, video en spelbesturing staat je geluidskaart waarschijnlijk tussen. dan kun je zoals hierboven ookal vermeld op de site van de fabrikant de driver downloaden.

(afbeelding is van windows XP maar dat ziet er zo goed als hetzelfde uit)

Toegevoegd na 1 minuut:
als afbeelding niet zichtbaar is 1 keer erop klicken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar start en klik rechts en ga naar eigenschappen,kies voor hardware en apparaat beheer. ga naar geluidskaart en klik rechts eigenschappen dan stuurprogramma bijwerken. Ga naar de site van de fabrikant van de kaart of bij on board naar die van het moederbord. Donload daa de laatse driver. ga terug naar apparaatbeheer en zeg zoeken en geef de lokatie. Start daarna je computer op en het geluid doet het.