Welke partitie moet ik pakken bij herstellen van laptop?

Hoi
Ik ben bezig met laptop terugzetten naar fabrieksinstellingen. Maar nu vragen ze met welke partitie maar snap er nik van. Had al wat opgezocht maar kon het niet vinden kan iemand helpen heb windowns 7.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Kennelijk heb je nu twee partities op je harde schijf. Bij de eerste optie wordt Windows opnieuw ingesteld op je primaire partitie (C: meestal). Bestanden op de tweede partitie (D: bijvoorbeeld) blijven staan.
Bij de tweede optie worden beide partities verwijderd en krijg je één grote nieuwe partitie terug. Je tweede partitie is dan weg, inclusief bestanden.
Bij de derde optie worden beide partities behouden, maar de bestanden erop worden wel verwijderd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk worden bij de derde optie beide partities verwijderd en opnieuw gemaakt.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus wat raad u mij aan de 3e te pakken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmmz, voor zover ik me herinner van de laatste keer dat ik dit tegenkwam geeft die Preload Wizard deze drie opties ook als je maar één partitie had, of drie, of partities met anders-dan-NTFS... Als ik dat mis heb is mijn antwoord hieronder gedeeltelijk verkeerd :/
bamibal
9 jaar geleden
Ik zou inderdaad kiezen voor de derde optie. Alles is dan weg en je hebt twee nieuwe partities.
Dat hangt ervan af wat je precies wilt:

1) Heb je nu meerdere partities (bijv. een partitie voor je systeem en een of meer andere partities voor je andere data) en wil je alleen de éérste partitie herstellen, dan kies je de eerste optie. Dit was mogelijk het geval bij jou als dit in eerste instantie al was hoe de computer was ingesteld toen je hem kreeg; je zult dan tot nu toe een C: schijf gehad hebben waar Windows op stond (en de meeste geïnstalleerde applicaties) en een D: schijf waar je "overige zaken" op kon bewaren.

2) Wil je de volledige harddisk legen en één systeempartitie overhouden met Windows erop, dan kies je de tweede optie.

3) Wil je de volledige harddisk harddisk legen en twéé partities overhouden waarvan op de eerste Windows wordt geïnstalleerd, dan kies je optie drie.

Als je je backups in orde hebt en je wilt gewoon alles leeggooien en helemaal opnieuw beginnen dan is optie 2 de meest logische, zeker als je het nut van verschillende partities niet kent en je geen zin hebt om je er nu in te verdiepen :)

... en wil je juist de eerste partitie behouden, bijvoorbeeld omdat je daar Linux op had staan dan kan deze veel te basale wizard van ASUS je niet helpen :( Maar goed, 99% van de mensen die deze wizard ooit nodig zullen hebben, hebben waarschijnlijk genoeg aan deze drie opties, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou de laptop zo willen als ik hem kocht welk optie is dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik niet, want ik weet niet hoe de laptop was toen je hem kocht. Maar als ik heel grof oordeel klink je niet als iemand die een goed beeld heeft van wat partities zijn of wat je eraan hebt. Niet lullig bedoeld hoor, sterker nog het maakt de keuze eigenlijk alleen maar makkelijker :) Gewoon keuze 2 doen, dan heb je na herinstallatie gewoon 1 c: schijf die de volledige harde schijf beslaat.
De machine gaat, welke keuze je ook neemt, niet anders werken, of sneller of langzamer of beter, het is alleen maar een keuze tussen of alle schijfruimte in één groot blok beschikbaar stellen (keuze 2), of in twéé (keuze 3). Keuze 1 is een oplossing die het mogelijk maakt om een deel van de bestaande gegevens te bewaren, maar aangezien je daar niet naar op zoek bent valt keuze 1 alvast af.