Hoe zet je ventilatoren uit op een hp laptop?

Hoi, Ik zou graag willen weten hoe je de ventilatoren kan uitzetten van een hp laptop op windows 11. Het is een stabiele laptop maar telkens als ik in de klas zit gaat mijn laptop volop blazen.

een jaar geleden
5.3K
WilH
een jaar geleden
Dat blazen komt omdat de CPU hard moet werken. En dat is vaak weer een gevolg omdat er 100 miljoen programma's op de achtergrond mee draaien die geen enkel nut dienen. HP heeft er een handje van om af fabriek allerlei programma's te installeren die automatisch mee opgestart worden en die allemaal elke 5 seconden op internet gaan zoeken naar updates.
Start taakbeheer eens op en kijk wat er allemaal actief is onder het tabblad opstarten en schakel uit wat je niet nodig hebt.
Andere oorzaken kunnen zijn: ophoping van stof in de ventilatoren en roosters, onvoldoende koeling mogelijk omdat de ondergrond waar de laptop op staat alle luchtstroming blokkeert.

Antwoorden (2)

De ventilator zorgt ervoor dat je CPU niet oververhit raakt. Dus door uitzetten kan je laptop ernstig beschadigd raken.
Als je dit risico wilt lopen: zet je laptop uit, dan weer aan en druk herhaaldelijk op F10 om in het BIOS-menu te komen. Als je daar bent, ga je naar het tabblad Geavanceerd-> Ingebouwde apparaatopties-> Inactieve ventilatorsnelheid verlagen.
SimonV
een jaar geleden
Sommige energie-instellingen zorgen ervoor dat ventilatoren te snel draaien voor een gewone huishoudelijke omgeving. Als u de computer in een rustige omgeving gebruikt, waar de temperaturen constant en matig blijven (maximaal 30 graden Celsius), dient u de energie-instellingen aan te passen voor een lager energieverbruik. Volg de volgende stappen om de energie-instellingen aan te passen:
Start de computer op en wacht tot Windows is opgestart.
Klik op Start en typ energiebeheerschema in het zoekvak. Klik op Een energiebeheerschema kiezen in de zoekresultaten.
De pagina Selecteer een energiebeheerschema verschijnt.
Klik op Energiebeheer en sluit het venster.
Start de computer opnieuw op.
een jaar geleden