Wat is het verschil tussen een interrupt gestuurd systeem (Windows) en een Real-time systeem (Labview)?

Toegevoegd na 21 uur:
Windows 7 bvb is een interrupt gestuurd systeem.
Labview is een real time programma.
Wat is het verschil tussen interrupt gestuurd of real-time?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar, Labview is een stuk software wat onder Windows of OSX draait en daarmee net zo afhankelijk van processor interrupts als Windows zelf...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij is "Windows" ook wel een breed begrip.
Windows CE is weer wel een RTOS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laten we het houden op het verschil tussen een interrupt gestuurd systeem en een real time systeem.
Weten jullie dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een real time system zal binnenkomend data direct (zonder vertraging) verwerken. Een Interupt systeem niet.

Het beste antwoord

In de PC wereld zoals velen onder ons kennen werkt de processor met zogenaamde interrupts, deze interrupts zorgen ervoor dat alle hardware/pci bussen/ bridges als één geheel gelijktijdig lijkt te werken, echter wachten ze korte tijd na elkaar omdat afhankelijk van de processor architectuur één of meerdere interrupts per x cycli wordt afgewerkt, typische interrupts entries en exits worden afgehandeld in 12 cycles, en dan de volgende etc. nu zijn die zogenaamde wait-states zo kort en de processor cycles zo hoog dat er in moderne machines miljoenen kunnen worden afgewerkt in een seconde…

Er is een studie gaande waarin onderzoek wordt gedaan naar zogenaamde de RTOS(Real Time Operating System) wat gebaseerd en onderhavig is aan ‘echte tijd’(en dan bedoelen we geen simulatie van een echte klok) met een deadline waarin informatie moet zijn ontvangen of niet, en waarbij software binnen een tijdgebonden limiet moet reageren. Deze tijdlimieten liggen in het milli-microseconden bereik. Je kunt dus zeggen dat realtime verwerking van informatie binnen een gegeven tijdlimiet faalt indien deze niet de deadline heeft gehaald, een voorbeeld is het anti-blokkeer systeem bij auto’s die binnen een gegeven tijdslimiet moet reageren en de remkracht dan moet beïnvloeden.

Middels ‘synchronous programming languages’ wordt getracht de deadline in relatie tot de gegeven opdracht altijd te halen ongeacht hoe druk het systeem/processor het heeft, dit i.t.t. een interrupt gebaseerd systeem waarbij één component in de interrupt keten het zo kan vertragen dat de algehele performance van machine daalt…