Opnieuw installeren is best wel rigoureus en meestal niet nodig. Bovendien heb je een dikke kans dat bijvoorbeeld je wifi en vingerpad daarna niet meer werken, want die onderdelen hebben drivers nodig die speciaal op jouw merk en type laptop zijn afgestemd. Deze zijn niet opgenomen in Windows, maar die zet de fabrikant er op. Dus let er wel op bij herinstallatie, dat je NIET eerst je hele harddisk wist.

Wat bedoel je met troep? Reclame die steeds opduikt? Dan heb je een waarschijnlijk een virus of trojan binnen gehaald. Kan verwijderd worden door een virusscanner. Of je zet je laptop terug naar een datum voordat dit zich voordeed met systeemherstel in het configuratiescherm.

Of bedoel je dat je laptop trager is geworden? Ook dat is meestal op te lossen zonder een nieuwe installatie. Download CCleaner (gratis) en voer onderdeel cleaner, maar vooral de registercleaner uit. Waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.

Pas als al deze zaken niet geholpen hebben zou ik er over denken om opnieuw te installeren. En - hier is dan eindelijk het antwoord op je vraag - ja, hij is dan weer net zo snel als toen je hem kocht.

Nog een opmerking n.a.v. het antwoord van searchingboy:
Nee hoor, de onderdelen worden niet slechter als ze ouder worden. Of ze werken goed of ze werken helemaal niet. Ze kunnen kapot gaan door oververhitting, veroorzaakt door stof, maar zelfs tegen oververhitting zijn beveiligingen ingebouwd. Als een PC of laptop trager wordt ligt dat aan de software die "in de knoop" komt. Schakelaartjes, bijvoorbeeld in muis of toetsenbord, slijten wel, maar daar wordt de computer niet trager van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag ik een verklaring van de minner wat er niet klopt aan mijn verhaal?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thinker: Je verhaal klopt wel wat de hardware betreft, maar 'software die "in de knoop" komt' is wel nogal een mystificatie. Eerder is het zo dat er na verloop van tijd allerlei processen worden opgestart met het besturingssysteem die rekenkracht en geheugen vergen. Daarnaast kan fragmentatie van bestanden ook een rol spelen: de zoektijden van de harde schijf worden dan langer. Overigens weet ik uit eigen ervaring dat het aansluiten van bepaalde (of veel) hardware ook de reden kan zijn dat de PC trager wordt. Ook bij het opnieuw installeren van het besturingssysteem zul je dan merken dat de PC nog steeds traag is. Daarnaast kan het ook zijn dat 1 specifieke applicatie/driver/service ervoor zorgt dat je systeem trager wordt. Ook dan kan herinstallatie uitlopen op een teleurstelling. (Overigens, de -1 is niet van mij).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#sandokan
Ik probeer mijn antwoorden altijd af te stemmen op het kennisniveau dat ik vermoed bij de vrager. Meestal kijk ik daarvoor bij eerder door hem of haar gestelde vragen over soortgelijke onderwerpen. De Engelse uitdrukking "software rot" en dergelijke is niet bij iedereen bekend, daarom noemde ik het maar software die "in de knoop zit". Defragmentatie had ik niet genoemd omdat ik dacht dat die in CCleaner zit. Dat blijkt echter niet meer het geval te zijn in de gratis versie, constateerde ik zojuist. Maar ik vermoed dat de vragensteller de knop daarvoor zelf wel weet zitten onder "eigenschappen" van de HDD. Verder lijkt de vragensteller mij wel een dagelijkse, maar geen zware computergebruiker, dus ik denk dat hij niet veel hardware aan zijn laptop heeft hangen.
Desondanks dank voor de aanvullingen, ik hoop dat de vragensteller hier mee verder kan.

Andere antwoorden (1)

Je laptop zal zeker sneller zijn maar niet als nieuw. Alle onderdelen die je in laptop zitten worden ouder en met de dag slechter door hitte en stof en vele andere factoren. Dus nieuw zal die nooit worden.