Wie heeft ervaring met Linux Mint EN Ubuntu?

Op mijn laptop (HP Pavillion DV2000) draait XP. Microsoft staakt echter de ondersteuning, dus daar moet ik vanaf.
Na stevig Googlen ben ik er van overtuigd dat een Linux-distributie de beste vervanger is, maar ik kan niet kiezen tussen Ubuntu en Mint.

Op de laptop heb ik al Ubuntu geïnstalleerd, voornamelijk omdat met behulp van WUBI een dual-boot zo makkelijk te installeren was. Ik vind Ubuntu echter (nog???) niet zo prettig. Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid makkelijk een snelkoppeling op je bureaublad te zetten.

Ik wil so-wie-so naar een schone installatie (dus zonder ander OS), maar aarzel nog. Wie heeft ervaring met BEIDE systemen en kan mij (met argumenten s.v.p.!) één van de twee aanraden?
In mijn onschuld zeg ik "hoe XP-achtiger hoe beter".

Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 1 minuut:
Of is, vanwege de laptop, XFCE aan te raden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=71519.0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je snelle reactie! Maar ik heb op een andere plek al gelezen dat die methode niet altijd werkt (vraag me niet hoe dat kan).
En die snelkoppelingen zijn maar een stukje van het totale gebruikersgemak, in hun eentje niet doorslaggevend.
Maar als het Ubuntu zou worden, zal ik jouw link zeker gebruiken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.diffen.com/difference/Linux_Mint_vs_Ubuntu Misschien heb je daar wat. Uiteindelijk zal het niet heel veel verschillen. Maar zoiets als dit: Upgrading
Linux Mint discourages upgrading every six months (see upgrade instructions). Mint recommends a fresh re-installation for each release; it is necessary to back up all data and applications. Ubuntu also recommends backing up before upgrading but has an easier upgrade flow with its Update Manager software that is pre-installed. Dus een verschil in upgrade methodiek, kan natuurlijk wel een hoop gedoe schelen. Leuke is natuurlijk dat je gewoon alles gewoon zo even kan proberen. Althans als je er niet voor schroomt om even een OS eraf te gooien en er weer een andere op te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MSBOBLOV, wat bedoel je?

Het beste antwoord

Ik zou wel voor xfce gaan als ik jou was met die laptop tenzij je het ziet zitten (als dat nog niet gebeurd is) om het geheugen ervan uit te breiden naar 2 GB.

Verder kan ik je vertellen dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt of je Mint of Ubuntu installeert. Beiden maken namelijk gebruik van dezelfde pakketbronnen en je kan Ubuntu bijna helemaal in Mint veranderen als je dat zou willen.

Ubuntu kent best een aantal verschillen in de gui t.o.v. windows. In principe kan je die allemaal wel wat windowsachtiger maken. Maar als je dat niet doet en je laat ze staan zoals het standaard is zal je merken dat het eigenlijk allemaal veel handiger en logischer werkt (na enige gewenning). (persoonlijk pas ik mijn windows-gui steeds aan naar eentje die meer weg heeft van de ubuntu-interface om van de voordelen te kunnen genieten die ik gewoon ben).

Je zal voor en nadelen vooral zelf moeten afwegen.

Wil je gebruiksgemak naar het totale plaatje toe en heb je weinig ervaring met computers? Kies dan voor Mint.
Wil je gebruiksgemak naar de gui toe of heb je wel toch een redelijke ervaring met computers? Kies dan voor Ubuntu.
Wil je vooral gewoon echt niet wennen aan de eigenaardigheden van de interface? Kies dan voor Mint (maar zoals gezegd, dat zou zonde zijn! Want na een beetje gewenning haal je echt je voordeel uit de logischere ubuntu-interface).

Kies je voor ubuntu en ga je niet voor een geheugenuitbreiding? Kies dan zoals gezegd voor een lichte gui zoals xfce (xubuntu) of lxde (Lubuntu).

Ik kan me voorstellen dat je na deze tips eigenlijk nog altijd niet weet welke gebruikersomgeving te kiezen. Probeer ze daarom vooral zelf uit! Installeer ze allemaal eens in een virtuele machine in bijvoorbeeld virtualbox om je eigen ervaringen te toetsen.

Installeer je dan je definitieve keuze en heb je daar toch later spijt van? Ook dan is er geen ramp gebeurd. Je kan de volgende keer dat je je systeem herinstalleert van keuze veranderen. Dat herinstalleren raad ik je aan elke 2 jaar te doen wanneer er een nieuwe LTE-versie uitkomt (of bijvoorbeeld een maandje later: dus mei 2014, mei 2016, mei 2018, etc...). Een schone installatie is namelijk interessanter dan 'opwaarderen', net als bij het upgraden van windows eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Daki, dank voor je uitgebreide antwoord! Ik ben geen computer-fan. Ik vind het een heel nuttig apparaat, waar ik veel plezier van heb, maar de installatie van m'n OS [ ik ben al trots dat ik die naam ken :-) ] moet éénmalig zijn en daarna moet het apparaat het gewoon doen. Net als een stofzuiger: op de aan/uit-knop drukken en dan doet-ie het. In het bovenstaande overdrijf ik een heel klein beetje, maar in principe klopt het. Ik voel dus niks voor een OS dat ik na twee jaar opnieuw moet installeren en ook het uitproberen van verschillende OS-sen (met elke keer een installatie) is een klus waar ik tegenop zie.
Er wordt (terecht, vrees ik) veel op Windows gescholden, maar voor mij was XP ideaal en ik zoek dus een OS dat in z'n bedieningseenvoud daar het dichtst bij komt. Na jouw uitleg denk ik wel dat het in ieder geval een XFCE zal worden. Nogmaals dank,
Gesp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja, linuxdistro's zijn zulke interessante systemen dat het zonde is om ze links te laten liggen bijvoorbeeld omdat je geen zin hebt om ze elke 2 jaar opnieuw te installeren. Bij ubuntu die werkt met verschillende versies en een 2-jaarlijke LTS-versie is dat m.i. wel vereist. Nee wacht, sinds 2012 is de ondersteuning voor een LTS-versie blijkbaar van 3 naar 5 jaar gebracht. Dus moet je slechts elke 4 jaar de (x)ubuntu herinstalleren. Als je nu bijvoorbeeld nog 3 weken wacht komt (x)ubuntu 14.04 uit en die wordt ondersteund tot april 2019 wanneer de meest recente LTS-versie 18.04 zal zijn. Dat wil zeggen dat je ergens tussen april 2018 en april 2019 het systeem zou moeten herinstalleren. Dat scheelt dan weinig met bijvoorbeeld windows 7 (stel dat je dat als alternatief zou zien) waarvan de ondersteuning stopt in januari 2020. Sowieso zal bij elk systeem de ondersteuning ooit stoppen. Bij windows xp was dit nu pas na 13 jaar maar dat is al uitzonderlijk lang. Echt eenmalig opnieuw installeren zal dus nooit een optie zijn. Er zijn nog andere heel gebruiksvriendelijke linuxdistro's maar daarvan is de ondersteuning nog minder lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus voor het enorm uitgebreide antwootd!
Let wel op met de nieuwe Linux Mint Olivia; het systeem is niet altijd even stabiel; heb er zelf best al wel wat problemen mee gehad. Als je voor Mint gaat zou je misschien beter de versie 'Nadia' kunnen gebruiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou als je voor Mint kiest ook gebruik maken van de versies die op de LTS-versies van Ubuntu zijn gebaseerd. Die zijn inderdaad stabieler. Dus kies voor Mint 13 Maya of beter nog: wacht op Mint 17 Quinta
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik naar Mint 13 XFCE ga. Diverse onderdelen hebben daar echter andere namen dan in Ubuntu. Kan ik met Mint wel gewoon in de Ubuntu-"winkel" programma's down-loaden? Bijvoorbeeld Gimp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inmiddels heb ik Mint 13 geïnstalleerd.
Dank (vooral Daki) voor alle hulp!

Andere antwoorden (2)

Linux mint 14 is de versie die het meeste op xp lijkt, maar pas op : 16 is de meest recente en die is minder xp achtiger
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Xubuntu of Mint XFCE maakt weinig verschil.
Maar ga in ieder geval wel voor XFCE desktop, is de beste vervanger voor XP.
Een tip: als je nog een andere PC heb staan, installeer het dan eerst daar op.
Dan kun je naar hartenlust experimenteren en als je het even niet meer ziet zitten kan je terug vallen op je XP pc, en ga je een andere keer weer verder met Linux.
Bezoek ook de Ubuntu en mint forums, daar word uitstekende hulp geboden.

En als je het een maal gewend ben wil je echt geen wind"hoos" meer.