kan ik mijn gegevens nog terug krijgen nadat ik windows heb geherinstalleerd?

Ik kreeg de melding "boot.mgr is missing. Press ctrl.alt.delete to restart". Uit vroegere vragen en antwoorden vernam ik dat de enige remedie hier is om Windows opnieuw te installeren.
Kan ik dat zelf doen?
En zo ja, kan ik mijn bestanden op de één of andere manier dan terug krijgen?

Toegevoegd na 21 minuten:
ik heb geen backup gemaakt. De pc vroeg wel geregeld of ik een backup wilde maken, maar die backups staan ook allemaal op de harde schijf....

1.1K
Pieter2011
10 jaar geleden
Je zou de computer op een ander pc of laptop kunnen aansluiten om te kijken of je langs die weg bij de bestanden kunt komen zodat je alsnog een back-up kunt maken.

Het beste antwoord

Jackall geeft hier all de beste opties.

Kleine toevoeging:

Bij het opnieuw installeren van Windows Vista of hoger maakt Windows (onder verzoek, tijdens de installatie) een backup van meeste dingen aan voordat de nieuwe installatie word uitgevoerd. Deze bestanden worden in een map genaamd "windows.old" op de C: schijf geplaatst en zijn te bereiken nadat je Windows er op nieuw op hebt gezet..

Grote kans dat als je belangrijke bestanden zich op plaatsen als "mijn documenten" of "mijn afbeeldingen" bevonden, ze op deze manier gewoon meegekopieerd worden naar windows.old

Zou je de installatie uitvoeren en dit NIET hebben gedaan, wat betekend dat de harde schijf is geformatteerd voor de nieuwe installatie. dan is er altijd software als GetDataBack (staat onderandere in de Hiren Boot CD software die te downloaden is via google) waardoor een groot deel van ALLE bestanden terug gehaald kunnen worden.

Ben op dit moment met datzelfde programma ongeveer 160 GB aan verloren data op een werklaptop aan het terughalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een backup hebt gemaakt wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen risico wilt lopen, haal dan de harddisk eruit en sluit deze aan (bijv. via een usb adapter voor externe harddisken) op een andere computer. Kopieer alle nodige bestanden en stel zo je documenten veilig.

Zet daarna de harddisk terug in de pc en start op via de Windows CD of DVD. In het installatiemenu heb je een keuze voor syteemrecovery, je kunt dit proberen.

Als dat lukt, zijn je bestanden blijven dan op de schijf bewaard. Je kunt dan weer bij je documenten.
Als dat niet lukt, installeer je Windows opnieuw en zet je via een USB stick je bestanden terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Boot.mgr is missing" is geen kinderachtige foutmelding. Je PC gaat namelijk niet zomaar essentiele bestanden verwijderen. Je kunt proberen met de cd van je besturingssysteem een systeemreparatie uitvoeren. Mocht dat niet lukken, dan is je harde schijf gecrasht. Hierbij is geen gegevensherstel mogelijk. Je zult simpelweg naar een computerwinkel moeten gaan. Zij zullen waarschijnlijk ook zeggen dat je harde schijf is gecrasht, en als je nog garantie hebt, dan heb je geluk. Als je je afvraagt waarom je PC nog werkt ondanks je harde schijf is gecrasht, dat is omdat de BIOS, de kern van je hele systeem, staat opgeslagen op je moederbord. De BIOS checkt elke keer bij het opstarten of alles nog wel aangesloten is. Als hij verwacht het boot.mgr bestand te vinden, maar deze niet kan vinden, dan is er dus iets flink fout gegaan. Of het bestand bestaat namelijk niet meer, of de harde schijf reageert niet. In het eerste geval kun je het oplossen met de cd van je besturingssysteem, en in het tweede geval is je harde schijf zelf kapot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan voorkomen omdat de bootloader verdwenen zijn. De bootloader is nodig om je besturingssyteem te kunnen laden. Gelukkig is dit geen ramp & zouden alle gegevens nog aanwezig moeten zijn, tenzij een virus vele bestanden beschadigd heeft. Met de Windows Recovery Environment (RE) DVD kan je dit gemakkelijk repareren, zelfs door de RE op je harde schijf naar een backup van de bootloader laten zoeken. Hopelijk heb je al een vista of windows 7-besturingssysteem want het was met windows XP wel knoeien! & vaak de gemakkelijkste oplossing om een schone installatie te maken. Maar zelfs in Windows XP is dit niet onmogelijk, gewoon omslachtig.
http://support.microsoft.com/kb/2622803/nl , op deze site staat een procedure met relevante methodes. Probeer eerst eens methode (indien je een Windows DVD hebt van windows 7.
Als dit niet lukt is getdataback het ultieme programma om je data te recoveren, maar dan moet je wel een opstart CD, (DVD of USB) maken van Hirensboot.
Hirensboot kan je gratis downloaden van http://www.hiren.info/pages/bootcd & daarna branden met een ISO burner: http://www.freeisoburner.com/