Kan ik een windows upgrade registratie code ook gebruiken voor een clean install?

Ik heb op mijn desktop PC ooit een upgrade van XP naar Windows 7 naar gedaan. Kan ik nu met een windows installatie CD van mijn laptop en de registratie key van de upgrade op mijn desktop een schone installatie doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat zal niet gaan. Alleen als je een originele, niet OEM, installatie cd van Windows 7 hebt kun je eenmalig een schone installatie op een andere pc of laptop doen met de registratie key die daarbij geleverd is.

Er zijn installatie DVD's die je toestaan om meerdere pc of laptops met Windows 7 te installeren, multi license DVD's, maar die moet je dan als zodanig gekocht hebben.

Wat wel kan is de upgrade CD of DVD op de originele Desktop PC gebruiken voor een 'Clean Install'. De CD of DVD bevat alle benodigde installatie bestanden om een schone installatie mogelijk te maken. Doordat je destijds de desktop met Windows 7 bij Microsoft hebt aangemeld en er hardwarematig niets veranderd is blijft de registratie key van die upgrade gewoon geldig, ook bij een clean install achteraf.

Heb je de originele upgrade CD/DVD niet meer dan kun je Microsoft vragen om je een 'hardcopy' met de betreffende key op te sturen.
Daaraan kunnen kosten verbonden zijn.