Risico's en nadelen van root?
Oke, als eerste de gevaren.
Het grootste gevaar zit bij de gebruiker.
Je kan met een geroote telefoon bepaalde systeembestanden bewerken waar je anders geen toegang tot hebt ( laat staan dat deze zichtbaar zijn ), daarin kan gemakkelijk iets fout gaan waardoor je je installatie vernageld.
Ook kan je met bepaalde tools systeemapps verwijderen waardoor je toestel ook weer onbruikbaar kan worden.
Maar dat zijn allemaal zaken die je als gebruiker zelf in de hand hebt.
Herstellen kan altijd.......het vergt wat werk maar is niet ondoenelijk.

Het grootste risico zit hem in het flashen van de root zelf.
Als daar iets mis mee gaat kan je je toestel bricken ( al gebeurt dat gelukkig steeds minder dan vroeger, en zijn ze vaak ook wel te redden ).
Want met rooten komt het meestal niet verder dan een softbrick, je komt immers niet aan de bootloader.
Bepaalde merken en of toestelen moet je wel eerst de bootloader vrij schakelen ( denk aan bijvoorbeeld HTC en dan als voorbeeld de Htc one) .
Maar daar kan het eigenlijk niet mis mee gaan.
Tenminste als je de tutorials goed volgt, voor Htc zijn deze zelfs te vinden op hun eigen site.

Nadelen van root?
Eigenlijk niet, alleen dat bepaalde merken dit wel hebben meegenomen in de garantiebepalingen.
Samsung is daar in tegen vrij vooruit strevend en laat geroote toestellen gewoon onder garantie repareren, mits dat de oorzaak niet door de root komt....
Altijd weer die mits.....

Als je gewoon goed de aanwijzingen of tutorials volgt en werkt met de goede tools, dan kent het vrijwel geen risico's en of nadelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je je Android telefoon root dan kan het zo zijn (net als Apple) dat je geen garantie meer op je telefoon hebt. Het is meer je eigen risico als je je telefoon root want als je geheugen vol zit kan het zo zijn dat je telefoon het op een of ander manier het niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook kan het zijn dat als je een verkeerde kernel op je telefoon flasht dat je hem "Brickt", dit wil zeggen dat je er niets meer mee kan doen omdat je telefoon niet eens meer zal opstarten. als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik het niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik twijfel of ik het zou doen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe groot is de kans dat het fout gaat, en weet u een link die het uitlegt