Hoelang mag het opstarten van Windows XP duren? Wat is standaard?

Hoe lang duurt het bij jullie die XP hebben? Is 1.5 minuten abnormaal? Bestaan er programma's om de computer vlugger te laten opstarten? Ik heb al het onnodige reeds verwijderd uit de opstarten tab van msconfig en nog vind ik dat ik (veel) te lang moet wachten bij het opstarten van xp. Wie heeft tips of programma's? Bootvis werkt niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf wat er allemaal op moet starten, maar 1,5 minuut is niet uitzonderlijk.

Het beste antwoord

Je kan PageDefrag [bron1] eens een keertje draaien (freeware programma wat je systeembestanden defragmenteert bij het opstarten; gebruik spreekt voor zich, het is portable en je geeft gewoon aan dat je eenmalig die bestanden wilt defragmenteren bij de volgende keer opstarten)

Je kan ook MyDefrag [bron2] eens downloaden en installeren. (freeware defragmentatieprogramma; zeer krachtig en eenvoudig in gebruik)

Ook kan je natuurlijk met CCleaner [bron3] je schijf eens netjes opruimen en register problemen oplossen. (ook freeware en eenvoudig in gebruik, NL-versie is ook beschikbaar)

Als je overweg kan met je BIOS zou je daar ook eens kunnen kijken hoe je BOOT-ORDER is ingesteld: je moet zorgen dat hij als het eerste van je Harddisk opstart (als hij eerst op bijvoorbeeld CD-ROM stond en er een CD in zat bij het opstarten scheelt dat al een aantal seconden).

Zorg dat je Service Pack 3 [bron4] hebt geinstalleerd van Windows XP. (Dit kan ook via Windows Update.)

Dit zal je vast een beetje helpen maar het blijft zo dat een verse installatie sneller is dan zo'n bijgewerkte installatie met allerlei updates en programma's. Toch succes ermee en PM me maar bij probleempjes of vraagjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tip 1: Ik zou gewoon Windows opnieuw installeren. In de loop der tijd heb je van alles en nog wat geinstalleerd. Dat laat zo zijn sporen na in de registry. Er hoopt zich een hoop ballast op en dat moet allemaal geladen worden.

Tip 2: Misschien heb je last van adware of andere cookie zooi die zich hebben opgehoopt. Een goede adware programma kan dit op aich wel oplossen.

Maar ja, harde schijf formatteren en opnieuw installeren is het beste eigenlijk. Schone lei... Begin er echter niet zelf aan, zoek iemand in je omgeving die hier verstand van heeft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens mij is de opstarttijd bij iedereen anders. Afhankelijk van het systeem en wat er allemaal op is geïnstalleerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn wel heftige maatregelen voor een pc die er 'slechts' anderhalve minuut over doet om op te starten.
zondag
13 jaar geleden
Allemaal leuk en aardig dat opnieuw installeren. Maar ik heb me laten vertellen dat als ik dat doe ik al mijn afspeellijsten van YouTube kwijt ben. Ik begin er dus niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herinstalleren vind ik zelf ook altijd nogal rigoreus. Misschien heb je wat aan mijn antwoord: een rijtje progs om nog wat te doen aan de performance van je PC. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn die minnen... Dat mensen er niet aan durven beginnen wil nog niet zeggen dat het niet de beste oplossing is. Ik heb ook allemaal die programma's geprobeerd. Uiteindelijk was de beste oplossing gewoon opnieuw installeren. Anders doe je het niet toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je niet gemind hoor!
1,5 minuut vind je te lang duren? tjah als het 5 minuten zou zijn, zou ik het kunnen begrijpen, maar dit valt echt nog wel binnen de norm.

Wat tips is om misschien spybot search and destroy te downloaden en die af en toe te draaien om zo virussen en programma's die op de achtergrond draaien op te sporen.

Als het je allemaal toch te lang duurt (wat mij verbaasd) moet je even windows opnieuw installeren en kijken hoe lang het dan duurt en er voorlopig niks nieuws op zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij youtube "faster windows xp" ingeven. Dan krijg je allemaal tutorials en tips om je windows weer sneller te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of, als het even kan, kappen met Windows! Een goed Linux besturingssysteem installeren werkt net zo prettig en is anno 2010 behoorlijk gebruiksvriendelijk. Opstarten van je computer duurt pakweg 45 seconden. Daarna is hij ook écht klaar met opstarten en gebruiksklaar. De computer gaat dan niet nog andere rare dingen op de achtergrond doen.

Installeren is éénvoudig, even wennen aan een iets andere schermindeling en werking van je computer- je bent binnen no time "verkocht". Oh ja: het is nog gratis ook!

En nog meer oh ja: Je zult nooit meer last van virussen en spyware hebben! Die zijn er simpelweg niet voor Linux.

Probeer de Ubuntu distributie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar die minnetjes, het is miscchien geen antwoord op de vraag, maar hij heeft wel gelijk. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vragensteller vraagt : "Bestaan er programma’s om de computer vlugger te laten opstarten?" Ja die bestaan dus!
Voor Windows XP met het een en ander erop geïnstalleerd is 1,5 minuten een nette waarde. Al de maatregelen die hier in de reacties genoemd zijn uitvoeren zullen je misschien 10 of 15 seconden brengen in het begin na de herinstallatie, maar die zijn na een paar keer opstarten alweer weg.
Het genoemde spybot S&D heb ikzelf hel beroerde ervaringen mee, haalde teveel weg, en dan zit je pas echt in de puree! CCleaner werkt wel netjes, en page-defrag ook, kunnen beiden soms iets brengen in snelheid bij starten.
Als het allemaal niet genoeg is, kun je overwegen de boel te "upgraden" naar Windows 7, start bij mij ( op twee machines van verschillende makelij) op in ±50 seconden.
(Linux kan natuurlijk ook, maar bij mij was het geen optie, omdat er geen photoshop is voor Linux)