Ik moet vaak wachten bij het opstarten van Windows omdat automatisch CHKDSK begint te lopen. Die vindt dan een aantal fouten die hersteld worden.

Zijn er slordige programma's die dit veroorzaken, of komt het ergens anders door?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn twee mogelijke oorzaken. De eerste en meest waarschijnlijke is dat je de computer hebt uitgezet zonder Windows de gelegenheid te geven correct af te sluiten. Dit gebeurt als je de computer op de "harde manier" uitzet door de stroom eraf te halen. De correcte manier om af te sluiten is via "Start -> Shutdown (Afsluiten)" in Windows. Bij de meeste desktop modellen kun je ook afsluiten door kort op een knop aan de voorkant te drukken. Geef de computer rustig de tijd om af te sluiten voordat je de stroom eraf haalt, dit kan enkele minuten duren.

De andere mogelijke oorzaak is een probleem met de harde schijf. Als je problemen blijft houden ondanks dat je het systeem correct hebt afgesloten dan is waarschijnlijk je harde schijf niet goed meer.

Je kunt dan het volgende proberen: Start de computer in de Safe Mode (tijdens het opstarten op F8 drukken, en dan Safe Mode (Veilige Modus) uit het menu kiezen), open een commando prompt en start het programma scandisk.exe. Dit programma controleert op "bad sectors", stukjes van de harde schijf die het niet meer goed doen. Vaak kunnen diskproblemen verholpen worden door deze bad sectors niet meer te gebruiken, scandisk zorgt hier voor.

Mocht ook dat niet helpen dan moet waarschijnlijk de harde schijf vervangen worden. Dit is vrij eenvoudig om zelf te doen, maar je kunt het ook door een reparateur laten doen. Je bent dan wel alle data kwijt, dus stel eerst van te voren alles wat je wilt bewaren veilig op een CD-R, USB stick of ander extern opslagmedium. Bedenk ook wel dat je data op de kapotte schijf blijft staan, dus als daar gevoelige informatie bij zit kun je deze beter niet zomaar weggooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn slordige gebruikers die dit veroorzaken door Windows niet netjes af te sluiten. Dan is niet alle informatie naar de harde schijf geschreven, waardoor de harde schijf mogelijkerwijs interne tegenstrijdigheden bevat. Daarop wordt dan middels chkdsk gecontroleerd.

Soms moet je als gebruiker wel op een "slordige" manier de computer uitschakelen, omdat Windows hangt.

Als je wel altijd Windows netjes afsluit, en de computer ook de tijd geeft om netjes uit te gaan, maar je toch met dit probleem kampt: dan kan het zijn dat er een foutje zit in de aansturing van de harde schijf. Dat kan aan de harde schijf zelf liggen, of aan het BIOS.

Wat er dan gebeurt, is het volgende. Windows schrijft, voor het afsluiten, alle informatie naar de schijf. Als de harde schijf zelf net iets te lang wacht tussen het ontvangen van die informatie en het daadwerkelijk wegschrijven ervan, zal Windows de computer uitzetten voordat de gegevens echt op de harde schijf staan.

In dat geval kun je proberen om alle updates van Windows, van de drivers voor je harde schijf, en van je BIOS te installeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal wordt dit veroorzaakt doordat de gebruiker de computer uitzet zonder windows af te sluiten (via "start" en "uitschakelen")
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien dit bij een laptop is.. De laptop niet direct dichtklappen! Want dan 'pauzeert' hij bij het afsluiten. Als je hem dan openmaakt en aan probeert te zetten is hij eigenlijk nog af aan het sluiten.