CPU gebruik plots heel hoog hoe kan dit?

Hallo ik zit hier met een vraag. Ik heb nu al een tijdje dat ik gewoon iets op mijn computer aan het doen ben bijvoorbeeld youtube bekijken. (Niets extreems voor de CPU) maar dan word plots mijn CPU 100%, zo blijft hij 15 min extreem hoog waarna hij weer normaal word.

Ik hoop dat iemand een verklaring heeft voor dit probleem en een oplossing heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met toeval ben ik achter het probleem gekomen... Ik heb dus een laptop het ligt eraan of dat ik mijn snoer erin heb of niet. Dit klinkt heel raar en ik vind het zelf ook heel raar. Zo heb ik het echt uitvoerig getest. Wanneer ik mijn kabeltje er niet in heb zitten is hij rond de 1-20% CPU wanneer ik hem erin doe is hij binnen 1 seconden meteen 100% en kan ik bijna niets meer. Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen of of het uberhäupt op te lossen is of moet ik hier een andere vraag van maken?

Het beste antwoord

Er kunnen vele verklaringen zijn (je virusscanner, of juist een virus) maar je kunt het het beste zelf onderzoeken door Taakbeheer op te starten en in het tabblad "Processen" te kijken naar het verbruik van ieder proces.
Overigens klopt het niet dat het kijken van Youtube "niets extreems" voor de CPU is, zeker als je meerdere tabs open hebt staan en er bewegende reclames overheen fladderen (vaak Flash) dan is dat wel degelijk een zware belasting.

PS: taalbeheer start je overigens door met je rechter muisknop te klikken op de taakbalk. Of door Ctrl-Alt-Del in te drukken en dan te kiezen voor Taakbeheer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie ik zal morgen of overmorgen even een reactie achterlaten met de processen die draaien op het moment van de hoge CPU gebruik. Waneer ik YouTube kijk heb ik altijd maar 1 window open staan dus dit kan niet het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergis je niet: slechts 1 window open is niet hetzelfde als 1 tab open. Bijvoorbeeld Chrome start voor elke tab een nieuw proces, wat dus net zo belastend is als een nieuw window.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik bedoel ook 1 tab. ik heb gewoon over zijn geheel 1 youtube open en verder niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb even een printscreen gemaakt van mijn processen die lopen terwijl ik de hoge CPU kreeg. Het enige wat ik open had staan was google chrome met google erop. http://tinypic.com/r/24cgmtg/5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat Chrome een onevenredig groot deel van je system resources (zowel CPU als memory) in beslag neemt. Er zijn ook nog resten zichtbaar van eerdere Chrome-sessies. Hoewel Chrome de reputatie heeft de snelste browser te zijn, is het soms juist de langzaamste vanwege zijn enorme beslag op je CPU/memory en het feit dat het geheugen niet zo netjes wordt teruggegeven na beeindiging van tabs en vensters. Af en toe alles afsluiten en opnieuw starten kan veel helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus het probleem wanneer ik geen google chrome aan heb staan is er dus ook geen google chrome te vinden bij processen maar wanneer ik google chrome open komen er meteen 6 processen van google chrome.... ik weet niet hoe dit kan wanneer ik maar een tabblad open heb. Verder heb ik maar 2 extensies: adblocker en Click&Scan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met toeval ben ik achter het probleem gekomen... Ik heb dus een laptop het ligt eraan of dat ik mijn snoer erin heb of niet. Dit klinkt heel raar en ik vind het zelf ook heel raar. Zo heb ik het echt uitvoerig getest. Wanneer ik mijn kabeltje er niet in heb zitten is hij rond de 1-20% CPU wanneer ik hem erin doe is hij binnen 1 seconden meteen 100% en kan ik bijna niets meer. Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen of of het uberhäupt op te lossen is of moet ik hier een andere vraag van maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om te beginnen is het al knap dat je dit ontdekt hebt.
Maarreh..... ik had er nog nooit van gehoord dus heb ik eens wat rondgeneusd. En wat blijkt: het forum van HP staat er vol mee. Het blijkt veel vaker voor te komen. En steeds zie ik dat een nieuwe laptopvoeding de oplossing blijkt te zijn. Dus: ik gok dat je een HP of Compaq hebt en een kapotte (of verkeerde type) voeding. http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware/Power-cord-causing-100-CPU-usage-on-8510p/td-p/811
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha Thomas, nog een tip, die ik ergens zag: For XP systems, try this application: SpeedswitchXP

It helps with the problem of 100% of CPU load while using the power supply, just set "CPU speed" "on external power" to: "Max. Performance" and voilá

I hope this could help many of us with this problem that cannot be solved by HP geniuses
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wieri goed geraden ik heb een HP ja. Alleen nu heb ik half de oplossing want als ik bijvoorbeeld de draad er half insteek en even op en neer ga dan na genoeg 'gefrut' blijft de CPU laag terwijl de laptop wel oplaad. Ik denk dat ik het zo hou totdat ik een nieuwe accu haal. Heel erg bedankt voor je reacties!

Andere antwoorden (1)

Als je dat met de taskmanager ziet moet je op de tab processen drukken. Dan zie je welk proces zoveel CPU vreet. Als je youtube bekijkt komen er nieuwe bestanden op je PC en gaat vaak de virusscanner aan het werk om die nieuwe bestanden te bekijken en te checken op virussen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb even een printscreen gemaakt van mijn processen die lopen terwijl ik de hoge CPU kreeg. Het enige wat ik open had staan was google chrome met google erop. http://tinypic.com/r/24cgmtg/5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met toeval ben ik achter het probleem gekomen... Ik heb dus een laptop het ligt eraan of dat ik mijn snoer erin heb of niet. Dit klinkt heel raar en ik vind het zelf ook heel raar. Zo heb ik het echt uitvoerig getest. Wanneer ik mijn kabeltje er niet in heb zitten is hij rond de 1-20% CPU wanneer ik hem erin doe is hij binnen 1 seconden meteen 100% en kan ik bijna niets meer. Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen of of het uberhäupt op te lossen is of moet ik hier een andere vraag van maken?