mijn computer maakt een tikkend geluid en start niet meer op, hoe komt dit?

Sinds vanochtend maakt mijn computer bij het opstarten een raar tikkend geluid, ook start hij niet meer op. Hij geeft aan welk besturingsysteem ik wil installeren en geeft dan als optie windows vista. Het lijkt mij geen handig idee om hier op te drukken, want ikk denkk dat ik dan al mijn bestanden kwijt ben. Ik heb vanochtend mijn computer ook nog gebruikt maar nadat hij een halfuurtje uit stond en ik hem weer aan wilde doen deed hij dit. Ik heb dit al 1x eerder gehad en toen had ik hem uit gezet en aan en toen deed hij weer normaal. Maar nu doet hij dat dus niet meer. Heeft iemand enig idee wat ik moet doen of hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt volgens mij een virus ofzo binnen gekregen. Dat hoor je soms door het tikkend geluid. Dus alle bestanden back uppen en dan in de veilige modus, alles van je computer eraf halen, scannen op virussen en er weer zetten. Mocht dat niet lukken, dan vraag je een expert om er naar te kijken, misschien staat in de gouden gids een goed adresje die op zondag werkt.

Antwoorden (2)

Tikken; Uw harde schijf is kapot, deze moet vervangen worden en overnieuw geïnstalleerd worden...

Met een externe schijf aansluiting via usb zou het nog mogelijk kunnen zijn om van de oude harde schijf bestanden af te kunnen halen. Maar het is zeer zeker dat uw oude hardeschijf kapot is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat tikkende geluid komt van de harde schijf. Deze is daarmee onherstelbaar defect. De melding op het beeldscherm welk besturingssysteem je wilt installeren komt van het BIOS.
Dit is een stukje software dat in een ROM chip op het moederbord zit en alle hardware controleert, dus ook de HDD.

Het tikkende geluid komt van de lees/schrijf eenheid, 'n armpje waarop de lees/schrijfkop op zit gemonteerd in de HD, die vaststaat en zich niet meer over het schijfoppervlak kan bewegen. Hierdoor wordt er dus niets ingelezen en reageert het BIOS met een melding over het besturingssysteem.

Het is helaas niet meer mogelijk (althans niet eenvoudig en vrij kostbaar) om nog gegevens van de HD af te halen.

Wat wel eens (kortstondig) wil helpen is: Haal de HD uit de computer en leg deze goed verpakt in een diepvrieszak een uur of 3 à 4 in de vriezer.

Monteer de HD na deze "shock" behandeling weer en probeer de computer op te starten.
Vaak lukt het dan wel maar zal de HD toch weer crashen na verloop van min of meer tijd.
Je kan, als ie het weer doet dan meteen proberen je bestanden alsnog veilig stellen en daarna een nieuwe HD monteren.