Is defragmenteren van je laptop veilig?

Ik wil graag mijn laptop defragmenteren. Heb het juiste programma maar ik weet niet of dit wel veilig is en welke risico's er aan verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Dat hangt er vanaf.

Heeft je laptop een ssd-drive? Dan mag je niet defragmenteren! Je verkort dan de levensduur van de ssd-drive en de prestaties zullen er onder lijden. Een ssd-drive dient op een heel andere manier gedefragmenteerd te worden dan een klassieke harde schijf. Daarom defragmenteren ssd-drives zichzelf automatisch als ze even niets te doen hebben. Als je dan met defragmentatiesoftware aan de slag gaat, stuur je dit alleen maar in de war.

Heb je een klassieke harde schijf? Dan is het enige risico overbodige slijtage (hoewel zo'n harde schijf natuurlijk wel wat kan hebben). Daarom zou ik enkel defragmenteren als de inhoud van de schijf voor meer dan 20% gefragmenteerd is. Anders heeft het niet zoveel zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Geef eens een bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PCM, c't, ...
genoeg computerbladen waarin je over bovenstaande kunt lezen ;)
ronron1212
10 jaar geleden
Een dan is het waar
ronron1212
10 jaar geleden
Daki ik vraag een link en niet dat ik het in elk pc blad kan lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.dpreview.com/forums/post/40335972
http://www.itworld.com/answers/topic/hardware/question/how-often-should-ssds-be-defragmented
Ik heb nog nooit problemen met het defragmenteren gehad, maar toch schijnen er wel een paar risico's aan te zitten.

Als je te vaak defragmenteert dan verkort dit de levensduur van je harde schijf. Aangezien deze doorwerkt tijdens het defragmenteren. Vaak defragmenteren is ook niet nodig.

Dit is heel zeldzaam maar bestanden kunnen beschadigd raken (maak eerst backups van je belangrijkste bestanden).

Het komt er op neer dat zolang je niet te vaak defragmenteert je niet echt veel risico loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak altijd eerst een backup van je harde schijf wanneer je zeker wilt zijn dat je geen data verliest. Verder heb ik nog nooit gehoord dat iemand problemen had na het defragmenteren dus het is naar mijn mening veilig. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jouw laptop een "normale" harde schijf heeft, en geen SSD, kan het absoluut geen kwaad te defragmenteren. Het zal alleen maar zorgen dat je harde schijf gedurende het werken met je PC minder hard hoeft te werken, dus dat verhaal over extra slijtage komt uit een dikke duim. Extra slijtage kun je juist verwachten als je je schijf NIET regelmatig defragmenteert, want als jouw schijf sterk gefragmenteerd is (en dat kan al na een paar dagen het geval zijn) moet die schijf , om jouw bestanden bij elkaar te zoeken, telkens heel veel bewegingen maken, om al die fragmenten bij elkaar te harken, constant en telkens weer. Als jij je schijf wel defragmenteert, vind hij eea veel makkelijker en met minder bewegingen.
Heb je echter een SSD, dan heeft het geen zin, en extra lees/schrijf toestanden kun je in dat geval beter achterwege laten, omdat een SSD daar minder goed in is, en bovendien fragmentatie hier veel minder invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag je eens af wat het meest slijtage met zich meebrengt. Bestanden die zelden worden gelezen of beschreven en toch gedefragmenteerd (moeten) worden? Of af en toe de schijfkop bewegen naar gefragmenteerde bestanden die zo vaak worden aangepast dat ze niet lang na het defragmenteren toch terug gefragmenteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk maar eens wat Windows doet met de C± partitie. Als je die niet regelmatig defragmenteert, zoekt het file allocation zich mottig naar bestanden die het nodig heeft. En dat veroorzaakt lange zoektijden en dus een onaangename PC ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegen de tijd dat je verschil merkt is de schijf al erg gedefragmenteerd. Net zoals die 'schijfopruimingstooltjes', die gooien vaak handige tijdelijke bestanden weg die windows daarna moet terugzetten. Begrijp me niet verkeerd, mits kundig gebruik helpen ze wel, maar niet als je ze te vaak gebruikt. Met defragmenteren is dat net zo.