kan je windows verwijderen en linux laten staan?

ik heb op mijn pc een dualboot tussen windows en ubuntu. nou wil ik windows verwijderen en ubuntu laten staan hoe doe ik dit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Als het goed is staat windows op een eigen partitie, deze partitie kun je verwijderen. Je kunt dan in je bootloader (waarschijnlijk GRUB) de verwijzing naar windows weghalen. Je kunt de windows partitie dan formatteren en als je dat wilt omzetten in een linux partitie (ext3 bijv.)

Hier staat hoe je het menu van GRUB kunt aanpassen:
http://boff.wordpress.com/2007/01/17/editing-bootgrubmenulst-to-change-the-grub-boot-menu/

je kunt het hele windows deel dan verwijderen (in tegenstelling tot wat ze in de link doen, daar zetten ze windows juist bovenaan).

Toegevoegd na 1 minuut:
Partitie verwijderen is trouwens niet nodig, als je een windows based filesystem wil is formatteren genoeg. Als je dat niet wil kun je de partitie verwijderen en aanmaken met een zelf gekozen filesystem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je door partitionmagic te installeren en in te stellen zoals je wil... Maar je kun het ook doen in Schijfbeheer... Dan klik je met rechts op (deze) Computer op buroblad en kies dan Beheren... Klik dan op Schijfbeheer en zoek de partitie op die je wil verwijderen, verwijder die, en dan kun je de linux partitie groter maken met de vrijgekomen ruimte... Of je kunt dar gedeelte formatteren zodanig dat die weer vrij komt voor een andere...