Copy past:
HPFS heeft enkele verbeteringen ten opzichte van FAT, zoals de ondersteuning van "metagegevens" en bestandsbeveiliging. Bovendien maakt het gebruik van bepaalde gegevensstructuren die de prestaties, betrouwbaarheid en gebruik van schijfruimte verbeteren. NTFS voegde hier zaken als beveiliging aan toe.
end copy past.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Het is beter dan..., niet als, dit terzijde)

NTFS ondersteunt bestanden groter dan 4gigabyte, dit is het grootste voordeel van NTFS t.o.v. FAT. Zeker gezien het feit dat de bestanden steeds groter worden, denk aan dvd's en HD video's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verbeteringen van NTFS ten opzichte van FAT32:
- Maximale file- en volumegrootte verhoogd naar 16 Exbibyte
- Opslaan van file owner
- POSIX file permissions
- Timestamps van laatste wijziging
- Journaling (zorgt ervoor dat je file system niet vernaggeld is als de stroom ineens uitvalt)
- Encriptie-mogelijkheid
- Compressie
- Ondersteuning voor extents (voorkomt fragmentatie)

Er zijn nog wel meer verbeteringen, maar dit zijn denk ik zo'n beetje de hoofdpunten. Conclusie: FAT is compleet verouderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ntfs kun je 2 terrabyte bestandsgrootte op zetten. de fats max 4 gb.

toch is fat beter want die ondersteunt het wegschrijven op een mac.

uiteindelijk is zelfs hfs+ het beste.

er zijn virtuele macdrives waarmee je dan ook op een windows systeem de mac hfs+ kunt gebruiken zodat je tot 8 EiB bestandsgrootte kunt gebruiken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
FAT stamt nog uit het dos-tijdperk, en is dus heel erg oud. NTFS is speciaal voor Windows NT (de voorloper van 95/XP) geschreven, en daarmee al veel nieuwer en moderner. Je praat hier over geheel andere technieken, daarmee is het beter. Zie voor de verschillen de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
NTFS, ondersteund, zoals hierboven mij in eerdere reacties word aangegeven, grotere bestanden (clusters) het werkt bovendien sneller (de clusters zijn groter) en het is nieuwer.

Het nadeel hiervan is dat het alleen door Windows kan worden gelezen, als je dus een Externe HDD hebt die je ook op MACs wilt kunnen gebruiken, kan je beter geen NTFS nemen.

NTFS staat voor ((Windows)Windows NT File System) Windows NT is een cruciaal onderdeel van alle Windows besturings systemen (kijk maar in je programfiles map, daar vind je ook ergens een map NT 4.0).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voordelen:
-neemt minder ruimte voor kleine bestanden. Met name bij veel kleine bestanden op je harddisk nemen die erg veel ruimte in (een 1 byte bestand pakt gewoon bot bijv. 32kb).
-je kan er rechten op zetten

Nadelen:
-het is van Microsoft
-het is een gesloten ontwerp
-je kan er geen DOS-partitie op zetten (wat lastig is, want ik gebruik altijd DOS om een kapotte Windows weer te fixen. Vergeleken met de restore modus van de CDROM is DOS veel makkelijker en flexibeler om zulks te fixen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie bovenstaande antwoorden voor alle voor en nadelen. Er is in principe geen van beide 1 beter. Het is maar net voor welke toepassing je t wil gebruiken. Probeer Win95 maar eens op een NTFS systeem te installeren.