Ik heb dezelfde laptop specs als de Alienware m11x maar toch is die sneller, hoe kan dit?

Ik heb ongeveer dezelfde specs als een alienware m11x maar de alienware is 10x zo snel, hoe kan dit?

En kan ik ook dingen in mijn laptop gooien waardoor het sneller wordt? Gr Roobin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hardware kan precies hetzelfde zijn, maar de software en de programma´s die draaien bepalen uiteindelijk wat een computer doet.
Om mijn computer optimaal te laten draaien doe ik een dagelijks schoonmaak beurt met programma´s als CCleaner en Search&destroy.
Daarnaast doe ik 1 keer per jaar mijn computer opnieuw installeren, zodat de programma's die in de loop van het jaar zich toegang hebben gegeven tot mijn computer er niet meer opstaan.

Kijk eens naar je taakbeheer "ctrl+alt+delete+ of type bij uitvoeren eens msconfig in en kijk welke programma's jouw computer allemaal automatisch opstart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het venijn kan in het 'ongeveer' zitten.
Misschien kun je de specs van jouw laptop en die van de m11x in een aanvulling zetten?

"En kan ik ook dingen in mijn laptop gooien waardoor het sneller wordt?"
Het probleem zit eerder in de dingen die je in je laptop gegooid hebt: een 'kale' laptop presteert het beste. Sommige virusscanners en andere 'handige hulpjes' slopen de prestaties.

Installeer een kale windows zoals door de leverancier meegeleverd, laat (voorlopig!!) de virusscanner weg, en vergelijk dan nog eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vrij eenvoudig uit te leggen.
Je kan twee identieke machines hebben die toch verschillend presteren.
Veelal is dat niet de hardware maar de software die het verschil uitmaakt.
In Jip en jannekes, zie het als een fiets.
Hoe meer je achterop hebt, hoe zwaarder je moet trappen om vooruit te komen.

Om een goed getunde machine te krijgen moet je met de basis beginnen.
Wat start er op als ik de computer aanzet en wat heb ik daarvan nodig?
Veel programma's ( ook de diverse tuning applicaties ) hebben de eigenschap om zichzelf met de computer op te starten.
Is dat nodig?
Dat ligt aan het gebruik van de machine.
Voorbeeld, ik heb een zware videoapplicatie die ik zo nu en dan gebruik.
Doch deze start wel automatisch mee op en blijft in de achtergrond draaien, ook als ik hem niet nodig heb.
Dus deze kan simpelweg uitgezet worden.
Hoe weet ik nu of ik nu wel of niet iets uit kan zetten en waar en hoe doe ik dat?

Simpel.
Kijk eens in het startmenu bij "opstarten".
Daar staan vaak programma's in die u ook gewoon in het startmenu kan activeren en is dus ( vaak ) niet nodig dat deze meestart.
Deze kunt u dus uit de folder opstarten verwijderen.
Hetzelfde doet u in het MSconfig.
MSconfig roept u op door in het startmenu op uitvoeren MSConfig te typen.
In het venster wat u nu ziet zoekt u het tabblad opstarten.
Verwijder het vinkje bij alles wat u niet nodig hebt.
Let op, uw ANTIVIRUS moet hierbij wel aangevinkt blijven.
Daarnaast kijkt u bij het tabblad services en hier doet u hetzelfde.
Handiger is als u uw wijzigingen onthoud om zo in geval van problemen deze weer ongedaan te kunnen maken.

Daarnaast kunt u veel snelheid winnen door alle pracht en praal uit te zetten, windows aero is mooi om te zien, doch drukt wel op de prestaties en is niet echt nodig voor de werking van uw machine, basic is goed genoeg.

Tunningprogramma's zijn niet echt nodig als u weet waar en hoe u de eerdere genoemde instellingen kunt wijzigen.
Dergelijke programma's draaien ook weer in de achtergrond en vragen ook weer systeembronnen/geheugen.

Kijk ook eens kritisch naar uw "afval", tijdelijke bestanden ( tempfiles ), deze nemen vaak veel ruimte in en drukken ook behoorlijk op de prestaties door de indexering ( indexering is een (automatisch) proces opdat de computer weet waar bepaalde bestanden staan, de zoekfunctie in windows is o.a. een functie die daar gebruik van maakt).
Zoek een goede tempcleaner die dat klusje voor u klaart.