Wat houdt een blauw scherm met de melding crash dump in?

Net kreeg ik uit het niets een blauw scherm met de melding: Collecting data for crash dump; Initializing disk voor crash dump; Beginning dump of physical memory.

Hierna sloot mijn computer af en kon ik via een keuzemenu (veilige modus e.d.) kiezen hoe ik mijn computer weer wou opstarten en nu doet hij het weer gewoon.

Maar wat is hier de oorzaak van en is er nu iets beschadigd op mijn computer?
(windows 7)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

de reden kan er een van tienduizenden zijn. Een mac-fan zou zeggen: De oorzaak is het feit dat je windows gebruikt. Windows is een slecht gebouwd software systeem. Als je daarbij optelt dat alle onderdelen van PC's en Laptops van verschillende fabrikanten komen, waarbij microsoft zich niet aan standaarden houdt, dan kan je snel concluderen: Dat moet tot problemen leiden.

Windows heeft die problemen 'afgevangen' door het blauwe scherm des doods; Hier wordt een dump gemaakt van de status van je computer op het moment dat windows niet verder door kon gaan, zodat je kan analyseren wat er mis was. In de praktijk werkt dat niet voor een gewoon persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een BSOD oftewel een Blue Screen of Death. Oorzaak vrijwel altijd onduidelijk. PC gewoon weer opstarten en verder gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WhoCrashed is een eenvoudige tool die zo'n crash dump kan uitlezen en analyseren.
http://www.resplendence.com/download/whocrashedSetup.exe