Waarom valt de router wel weg op de laptop en niet op pc?

Op de pc heb ik nooit problemen met de verbinding, terwijl als ik op de laptop werk continu de roiter uitvalt. Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit moet oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Is de PC direct verbonden met een kabel en is de laptop via draadloos verbonden?

Indien de laptop draadloos verbonden is kan de oorzaak zijn:

- Er is storing op het "kanaal" van de WiFi: Wifi kan op 11 kanalen uitzenden en ontvangen, elk heeft een bepaalde radiofrequentie range. Als de buurman op diezelfde range zit is er kans dat het Internet het soms niet doet (verwarring / botsing van de pakketjes)—> In de router / access point kijken of het kanaal op een andere gezet kan worden en dan weer een tijdje testen. Tip: Sla minimaal 1 nummer over ten opzichte van waar je nu zit (dus van kanaal 3 naar 1 of 5)

- De firmware van de router / access point is niet optimaal: Een lastige iets, hierbij gaat het om de besturingssoftware van het kastje wat het wifi signaal doorgeeft. Net als met Windows komen er ook nieuwere versies en patches om het geheel goed werkend te houden—> kijk eens op de fabrikanten website en zoek daar naar het exacte product en zoek daar naar firmware. Tip: goed lezen! Als het verkeerd gaat is het mogelijk dat de router geheel niet meer werkt!

Hoe te testen:

- Ping: Ping is een commando wat aangeeft of een netwerk apparaat of server reageert op je verzoek.
Open op Windows via START—> Uitvoeren een command prompt door "CMD" in te typen (dos box)
In dit venster kun je een ping signaal naar je router sturen, om te testen om de verbinding tussen jouw PC en de router werkt. Vaak is het ip van de router iets van 192.168.x.x
Om dit echt te achterhalen typ je in de DOS box: "ipconfig /all"
Dit geeft een hoop informatie en zoek hier naar "standaardgateway"
Vervolgens typ je: ping (bijvoorbeeld ping 192.168.1.1) als dit werkt krijg je antwoord en zie je van de 4 pakketjes hoeveel er aankomen.
Komen deze allemaal aan, dan werkt de verbinding draadloos goed.
De volgende stap is te kijken of de Internet verbinding ook werkt. door "ping 74.125.77.147" in te typen stuur je een verzoek naar Google toe. Ook hier zou je 4x antwoord moeten krijgen. (in dit geval werkt alles naar behoren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heeft u de router al een keer 5 minuten van het stroomnet gehaald, dat kan helpen? Valt de laptop weg als je de PC aanzet dan kan er iets anders aan de hand zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijg je het voor elkaar om daarna weer contact te leggen met het internet, wachten, laptop opnieuw opstarten of de router uit en in het stopcontact?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ver staat de router van de laptop, twee verdiepingen ofzo of 4 muren verder?