wat zijn de voor en tegens van het besturingsprogramma ubuntu?

Toegevoegd na 2 minuten:
heb nu Windows xp, en kreeg het advies Ubuntu erbij te draaien, maar ben nog septisch

Toegevoegd na 16 uur:
en het moet inderdaad sceptisch zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/septisch , ik denk dat je sceptisch bedoelde :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je helemaal goed

Het beste antwoord

Voordelen:

+Je kunt altijd op de forums terecht om iets te vragen (dus prima tech support)
+De code is open, dus je mag het ook met iedereen delen
+Linux is snel, want het draait ook nog goed op vrij oude computers, want het is "slank" geprogrammeerd.
+Stabiel en betrouwbaar, want het is mogelijk om een computer jarenlang (!) continu te laten draaien op Linux, zonder herstart. Voor verreweg de meeste updates hoeft de computer namelijk niet te herstarten.
+Er zijn veel soorten programma's die alleen voor Ubuntu zijn ontwikkeld.
+Doordat iedereen mag aanpassen, zijn er veel soorten versies beschikbaar waardoor er vast wel een bij jou past.
+Linux vraagt weinig onderhoud, want schijf defragmenteren en register schoonmaken is niet nodig.
+Dingen die in Ubuntu je niet bevallen, kan je gewoon verwijderen.
+Het heeft een uitgebreid rechtensysteem voor veiligheid.
+Doordat weinig mensen Ubuntu gebruiken, bestaan er maar weinig virussen hiervoor.
+Door open source kunnen mensen helpen fouten op te lossen.

Nadelen:

-Veel games zijn alleen op Windows beschikbaar.
-Incompatibiliteit problemen. Omdat de markt van Ubuntu niet heel groot is, brengen software uitgevers niet veel updates uit voor bijvoorbeeld drivers.
-Het werkt allemaal wel anders dan Windows, je zult zo nu en dan ook zelf wat commando's in moeten typen.

Zie onderstaande link voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ubunti is leuk als internet email vervanging maar verder kan je er niet veel mee zonder veel technische kennis kom je niet ver
linux schijnt wel heel erg goed te ijn als netwerk Os maar ja wanneer werkt je daar nu mee ?
en een webcam printer etc installeren is een heksenwerk

leuke is gewoon dat het gratis is
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er niets over weet, waarom reageer je dan? Onderstaand relaas is meer ter zake doende.
capthavoc
12 jaar geleden
he ik hou het simpel ,
denk niet dat ik nooit linux geprobeerd heb maar het is nooit blijven hangen.
omdat het me geen voordeel opleverde boven windows.
zo nu en dan heb ik weer eens zin in wat anders maar ik heb nog nooit het overgrote voordeel gevonden.
dat de balans doet doorslaan.
Ubuntu (of als je een Windows look wilt Kubuntu) is een goed OS maar heeft vooralsnog zijn beperkingen, niet door Linux, maar doordat nu eenmaal veel software niet wordt geschreven voor Linux, zoals bijvoorbeeld de model eigen software van digitale camera's en andere specifieke fotobewerkingssoftware. Ook veel scanners worden niet of niet volledig ondersteunt, en mijn ervaring is, dat printers het vaak wel zullen doen, maar bij mij (HP) werd de inktvoorraad niet meer doorgegeven, wat lastig is.
Verder prima mee te werken als allround computer.

Toegevoegd na 3 minuten:
aanvulling: er is wel ontzettend veel Linux-eigen software voor allerhande toepassingen, 't is alleen even zoeken in de "repositories", een lijst met programma's en toepassingen die in de buntu's zit om de boel op peil te houden. Inderdaad via de fora veel hulp .