Vraag over installeren Windows Vista

Ik heb een DVD geleend van iemand met Windows Vista (heb zelf een legaal OEM-nummer).

Nu wil ik deze dadelijk installeren en heb wat vragen hierover.

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn hele harde schijf opnieuw geformatteerd en geïnstalleerd wordt? Ik wil dus echt met een schone lei beginnen en niet zomaar Windows Vista "erbij zetten".

- De DVD is misschien wat verouderd. Hoe kan ik na het installeren Windows up-to-date maken? Ik heb iets gehoord van een servicepack, maar mijn kennis hierover is ongeveer gelijk aan dat van die klepel en klok...

Overige tips over opnieuw installeren zijn ook welkom overigens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

een geleende DVD kan nooit met jouw legale OEM nummer samenwerken. Elke software heeft een eigen nummer.

Dan: als je een verouderde versie van Windows installeert, en je stelt in dat er windows update wordt geactiveerd (die vraag krijg je tijdens of aan het eind van de installatie) dan wordt je de komende weken verblijd met honderden MB aan updates die achter elkaar worden gedownload en worden geïnstalleerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de DVD in het verleden ook al eens gebruikt in combinatie met mijn OEM-nummer, dus het werkt. Toen had een vriend me echter geholpen. Heb je ook een antwoord voor mij over wat ik moet doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle cd's zijn identiek, nummer is belangrijk, maar de cd doet er niet toe, wie verzint die humbug toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Kan gewoon zolang versie(home/pro) en taal maar hetzelfde zijn. Zijn allemaal identieke DVD's.
Ik zal beginnen met de makkelijkste oplossing betreffende het volledig leeg maken van de harde schijf:
U kunt daarvoor een bestand downloaden ..op een opstartbare CD branden en de hele harde schijf daarmee schoonmaken.

LEES GOED HOE DIT WERKT !

http://www.dban.org/download

Hierna kunt U zonder zich ook maar ergens zorgen over te maken Vista er op zetten. IK heb hier diverse Windows Versies liggen en daarvan staan er ruim 20 op computers van mensen,die ik heb geholpen met het installeren ..en nog nooit iets gehoord over problemen met registeren.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed heb onthouden zit er in de Windows Vista setup gewoon een mogelijkheid partities te maken/verwijderen van alle harde schrijven in het systeem inclusief quick en full format. Dit is i.i.g. bij Windows XP het geval en ik meen ook bij Vista.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben je natuurlijk wel alles kwijt. Maar ja, Oeroeboeroe wil met een schone lei beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gouden tip:
installeer geen vista, maar Windows 7.
vista faalt op alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tommelom heeft helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MAAR.... Oehoeboeroe heeft géén geldige licentie voor 7! verder heb je 100% gelijk
ik zou niet zomaar een nieuwe installatie erop gooien; volgens mij heeft itsme wel een punt. Wat wel zo kan zijn is dat je eerder een upgrade hebt uitgevoerd waarmee je legale xp is bijgewerkt naar vista, maar dat wil niet zeggen dat je een compleet frisse vista op een lege pc zou kunnen zetten op deze manier... Maar goed, je kunt het als volgt proberen:
Als die Dvd bootable is dan kun je een windows vista installatie naast je ouwe installatie zetten. (volgens mij niet met jouw code maar wie weet...)
Doe dat door in de setup te kiezen voor een nieuwe partitie. Je krijgt nu uiteindelijk 2 harde schijven (virtueel) , eentje de c: met je nieuwe vista en eentje E: ofzo met je oude xp (?). Stel nu dat dit gelukt is dan doe je format e: en dan heb je een mooie frisse start met een aparte partitie voor je OS, altijd handig.
Ikzelf vind het overig wel altijd handig om een tweede os op je pc te hebben voor als er wat misgaat(virus, corrupt) of omdat je bagger Vista weer es hangt...
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DVD in de speler stoppen, pc starten, kiezen voor installeren,e dan bij de vraag welke partitie gebruikt moet worden kiezen voor hele schijf. Dan wordt de boel helemaal geformatteerd, Windows geïnstalleerd, en daarna zul je via Windows update je servicepack en eventuele andere updates binnen moeten halen.
Het is niet moeilijk, het duurt alleen lang.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen bootable is, doet ie niks, dus ben je ook niks kwijt. Normaal gesproken mag je ervan uitgaan dat een al gebruikte dvd gewoon werkt, tenzij deze duidelijk beschadigd is, en als ie loopt, loopt ie goed. Een windows installatie naast een windows installatie zetten is bovendien niet iets voor een onervaren gebruiker.
Dan nog: hij/zij wil sowieso alles nieuw hebben, dus zelfs als het misgaat is het slechts een kwestie van ergens anders een dvd vandaan plukken (zijn er tienduizenden van in omloop), en daarmee opnieuw beginnen.
Vraag is even heeft je pc geen restore partitie ?
met dezelfde versie vista die er nu op staat ?
dan kun je beter alles terug zetten maar fabrieksinstellingen

Aangenomen dat je geen restore partitie hebt en verder totaal geen belang heb op wat er nu op de pc staan en dus echt clean kunt installeren
moet je eerst even nagaan of de dvd die je heb aan hetzelfde type vista is ? premium ultimate ? 32 bits 64 bits ?
Dus heb je een serie nummer van home premium en de dvd van hetzelfde type dan is het geen probleem

Start op met de dvd en gebruik de geavanceerde install
en verwijder gewoon alle partities
en installeren maar
wanneer hij naar het serie nummer vraagt kan het wel eens zijn dat jouw serie nummer niet blijkt te werken

Vraag dan je kennis toch even op zijn serie nummer
en installeer daarmee verder
Als je de eerste keer opstart kom je in het activeer windows gedeelte.
als je probeer te activeren zal blijken dat de sleutel natuurlijk niet geldig is
maar je krijgt de mogelijkheid om je eigen serienummer in te voeren en dat pakt wel

Let er wel op, was je oude vista 32 bits dat je dan ook 32 bits installeert. is je dvd 32 bits of 64 bits versie ?

Een serie nummer dat geactiveerd is op 32 bits zal niet werken met 64 bits

als je succesvol geactiveerd bent dan kom je in de setting schermen met aanbevolen windows update aan
zal de zaak vanzelf updaten er wordt zeker de eerste dagen regelmatig gevraagd om te herstarten etc

succes
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook taal en versie(pro/home) moeten gelijk zijn dacht ik.