Altijd zwart scherm ?

Als mijn pc hele lange tijd. bv 2 uur tot 5 opstaat dan komt er een zwart scherm op en kan niks meer doen hoe komt dit ?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik moet altijd op de knop blijven duwen voor ik hem kan uit doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wat ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor ik heb hem nog vandaag volledig uit gestoft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit tijdens daadwerkelijk gebruik of als je er even een halfuur niks mee doet? Anders kan het een powersave modus zijn.

Antwoorden (3)

Misschien raakt hij dan oververhit, dan moet je of beter koelen of niet zo lang aan laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee overhiting is het niet
Check je system event log eens (start, uitvoeren, eventvwr)... Wellicht staan daar foutmeldingen in, bijvoorbeeld dat bepaalde hardwware, drivers of applicaties raar doen of dat je uit je geheugen loopt of zo.

Als je een dag niet thuis bent, laat hem dan ook eens aan staan in de veilige modus zonder wat op te starten.

Doe trouwens ook eens een dikke schijftest, RAM test, CPU test, even flink afraggen en als je daarmee je probleem kunt reproduceren weet je snel of het aan die makkelijk te testen hardware ligt.

Qua hardware testen trouwens: RAM kan op zich in mijn ervaring relatief makkelijk onverwachte problemen opleveren die echt volledig willekeurig zijn... Als je stresstest geen problemen oplevert en je hebt meerdere geheugenchipjes geïnstalleerd (of je hebt reserve liggen) is het een tamelijk makkelijk test om elk chipje een paar uur in z'n eentje erin te zetten en te kijken of het probleem dan voortduurt.

Het lullige is dat met dit soort problemen je bij elke poging weer een dag moet wachten op je troubleshoot resultaat :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enigste dat er staat is kernel-power fout bij kritiek en die schijftest testen hoe moet dat ?
En waarom moet ik een dag hem in veilige modus staan ?
Dankje dat je me wilt helpen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wel merk bij fouten is dat als mijn pc uitvalt dat er dan een bugcontrole is dan. Geen idee wat dat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die "bug controle" is een test die windows gaat uitvoeren omdat de machine zo maar is uitgegaan (in tegenstelling tot netjes afsluiten). Windows denkt dan: "o, dat was vast niet de bedoeling, mogelijk is er wat stuk" en gaat een controle doen om te kijken of er iets eenvoudigs is wat te repareren valt. Kernel power fout bij kritiek, of zo, dat klinkt mogelijk als een probleem met je PSU ( = Power Supply Unit) oftewel het onderdeel waar de 220 volt netstroom-stekker in gaat. Had ik nog niet aan gedacht maar zou ook best kunnen. - Is je systeem aangesloten op een goed geaard stopcontact? Zo niet, dan meteen doen!
- Heb je er veel apparaten aan hangen? (Vette videokaart(en), extra interne of externe schijven, tig USB apparaten, dat soort dingen?) Als dat zo is kan het goed zijn dat je PSU niet voldoende stroom levert. Makkelijk gefixt met een stevigere PSU. Je kunt dit proberen te testen door alles af te koppelen behalve je windows schijf, je monitoren en je muis/keyboard. Als het probleem dan wegblijft, is het waarschijnlijk je PSU. Waarom een dag in veilige modus? Omdat er dan zo min mogelijk wordt opgestart, dus geen virusscanner, geen onnodige drivers, geen grafische acceleratie, geen USB apparaten, alleen de allerbasaalste services, etc. etc.. Als het probleem dan nog steeds optreedt ben je niet zo veel verder, maar als hij dan vrolijk een dag blijft draaien heb je wellicht een software probleem in welk geval uiteindelijk een windows herinstallatie aan te raden zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Check trouwens inderdaad ook even wat je hibernate instellingen zijn, zoals Burt hieronder aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het gevonden er staat schuifuitschakeling na 120 min. Ik dacht dat ik het uitgezet had. En het was ook die hibernate/slaapstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool!
Hibernate/slaapstand? Dat is een soort uber-screensaver. Hij zet niet alleen je scherm uit, maar ook zoveel mogelijk andere hardware (eigenlijk praktisch je hele PC).

Je kan het nakijken en eventueel uitzetten als je met rechts op je bureaublad klikt, power/energie opties (eventueel advanced/uitgebreid).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook even checken inderdaad!
+