Afgezien van het feit dat je te zwaar (vooral te veel vlees en te gare groente) of te gekruid hebt getafeld , zijn er zoveel factoren die een rol kunnen spelen dat het onmogelijk is daar vanaf hier iets over te zeggen.
Geslacht ? Leeftijd ? Soort eten ? Veranderingen in het eetpatroon ? Leefpatroon ? Baan ? Kinderen gekregen ? Andere dagindeling ? Ander slaappatroon ? Vrijwel alles kan invloed hebben op zoiets kleins, maar lichter (meer groente / rauwkost, minder (rood) vlees en niet te veel kruiden (vooral geen ve-tsin, dat in de oosterse keuken en kant-en-klaar kruiden en maaltijden veel gebruikt wordt) eten kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat je een verhoogde bloeddruk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook (zie mijn antwoord, elders op deze pagina). Mijn bloeddruk is normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het zo is, maar een beetje verhoogde bloeddruk en wat te zout (natrium) eten, evt. glaasje wijn, kan hè. En van te weinig suiker kan je het zeker koud krijgen.
Ik heb dat al tijden. Niet extreem, maar na het eten van (vooral) een warme maaltijd, heb ik het warmer dan daarvoor. Vlak voor een maaltijd heb ik het juist kouder dan gemiddeld.

Ik wijt dat aan het bloedsuikergehalte: vlak voor de maaltijd is dat minimaal, en vlak erna is het maximaal. Bloedsuiker is energievoorraad.

Of dit idee klopt, weet ik niet - het is mijn eigen verzinsel.

Toegevoegd op 21-06-2009 19:36:56
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, kon ik mij vreselijk ergeren aan mijn zusje. Mijn zusje had het koud, vooral vlak voor het avondeten. Ik wist dat je het van het eten vanzelf warm krijgt. Mijn zusje had het echter zo koud, dat ze de verwarming een graadje hoger zette.

Gevolg: het werd warmer in de kamer doordat de verwarming aansloeg, en ik kreeg het warmer doordat ik had gegeten. Daardoor kreeg ik het juist heet, terwijl het met eten alleen (dus zonder verwarming) precies aangenaam zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben je in de menopauze aan het komen en heb je last van opvliegers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het niet zo ver te zoeken, je maag is een soort verbrandingsmotor. In de winter eet je meer en steviger, om deze te laten branden zodat je lichaam warm blijft.
De koude lucht buiten je lichaam koelt je huid.
In de zomer eet je vaak minder, omdat de buitentemperatuur hoger is. Als je dan goed gegeten hebt, krijg je het dus warm, omdat je huid niet gekoeld wordt door de buitenlucht.