hoe komen deze vlekken oo mijm voeten?

Zelfbruiner?
Exceem?

Toegevoegd na 46 seconden:
En hoe kan ik dit voorkomen?

Toegevoegd na 24 minuten:
En hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Jij bent zelf de enige die kan weten of zelfbruiner er de oorzaak van kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
idd Amadea. Als je zelfbruiner hebt gebruikt, is dat waarschijnlijk de oorzaak. En dan weet je ook meteen hoe je het kunt voorkomen: ofwel geen zelfbruiner gebruiken, ofwel het goed uitsmeren en overal evenveel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed scrubben voordat je zelfbruiner gebruikt.

Antwoorden (1)

Op de foto zie ik wat gebruinde huid aan de benen en voeten en blekere huid meer distaal aan de voeten en tenen; ook op de enkel zie ik lichtere plekken.

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we dus eigenlijk weten welke van de twee je normale huidskleur is. Gezien het verloop van de kleur over je benen ga ik er van uit dat de donkerdere kleur je normale huidskleur is. De 'vlekken' uit je vraag zouden dan dus de blekere plekken zijn.
Zulke bleke plekken zijn een teken dat er in die plekken minder pigmentatie in de huid aanwezig is. We spreken dan van hypopigmentatie (de hoeveelheid pigment is verminderd) of depigmentatie (alle pigment is weg.) Het onderscheid is op het oog eigenlijk niet te maken.
Voor depigmentatie en hypopigmentatie zijn bestaan verschillende oorzaken. Als ik er van uit mag gaan dat de plekken nog niet zo lang bestaan (als kind waren ze er nog niet) dan blijven er nog maar een paar mogelijkheden over.
Hypopigmentatie ontstaat (bij blanke mensen) vaak na een ontstekingsreactie. De reden van die ontsteking doet dan minder ter zake; vaak gaat het bij de voeten dan om een eczeem of een schimmelinfectie. Dat eczeem of de schimmel geeft dan na genezing de bleekheid. Hoewel dat dan inmiddels al genezen zou moeten zijn moet je dan wel klachten van jeuk en rode schilferende huid hebben gehad.
Ziekten als lichen sclerosus et morphea of mycosis fungoides kunnen ook hypopigmentatie geven, maar daar zie ik op de foto geen andere tekenen van.

Gezien de lokalisatie van de bleekheid en het ontbreken van andere afwijkingen aan de huid (en het ontbreken van klachten als jeuk?) denk ik dat de meest waarschijnlijke oorzaak vitiligo zal zijn; dit is ook meteen de enige mogelijke optie die depigmentatie kan geven.
Vitiligo is een huidziekte waarbij op plekken op het lichaam alle pigment verdwijnt. Er bestaan verschillende theorieën over het ontstaan ervan, maar eigenlijk is daar maar weinig over bekend. Erfelijke factoren spelen zeker wel een rol. De plekken ontstaan bij voorkeur aan de ledematen en in het gelaat.
Er bestaan behandelingen voor (hormoonzalven, therapie met UV-A en UV-B) maar die laten nogal te wensen over. Juist daarom adviseren dermatologen meestal er maar niets aan te doen als de plekken op onopvallende plaatsen zitten. Daarvoor loont het dus wel om even goed in de spiegel te kijken of er in het gelaat geen bleke plekken ontstaan; die zitten dan vooral rondom de ogen en/ of mond.

*** Wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Eventueel kan je de plekken minder laten opvallen met speciale camouflerende cremes.
Aangezien de huid in de plekken geen (of minder) pigment bevat moet je die huid beschermen met (liefst hoge factor) zonnebrandcreme. Mocht je toch meer zekerheid willen of toch een behandeling ervoor willen overwegen dan kan je het beste langs je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewell
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit was ook het eerste waar ik aan dacht ....
maar ik vraag me af of die zelfbruiner ook niet de/een oorzaak zou kunnen zijn ...... stop voorlopig met die (in mijn ogen) troep, als je het lange tijd niet hebt gebruikt, wat gebeurd er dan ?! als blijkt dat het weer bijtrekt, dan lijkt het me een aanwijzing dat vitiligo niet de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar mijn weten (maar ik ben zeker geen expert daarin) geeft zelfbruiner geen bleke plekken. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de blekere huid juist de normale huidskleur is en het donkerdere de zelfbruiner is. Als zelfbruiner niet goed aangebracht wordt kan het wel kleurverschillen geven. Dat zou dan betekenen dat VS met de 'vlekken' doelt op de donkerdere huid en niet (zoals ik aannam) de lichtere huid.
Het is natuurlijk zo dat vitiligo uitgesloten is als de vlekken wegtrekken na verloop van tijd. Toch zou ik willen aanraden om naar je huisarts te gaan. Als het wel vitiligo is dan is behandeling doeltreffender naarmate je eerder start met de behandeling. Vitiligo is niet een ernstige ziekte, maar met name de ontkleuringen in het gelaat kunnen ontsierend zijn. Er lijkt me dus iets voor te zeggen om meer zekerheid te krijgen.