Mijn wenkbrauw (één maar) vervelt continu (schilfert), ook als ik geen make-up gebruik.. wat is dit?

Ik heb dit al een jaar, om de twee dagen (soms dagelijks) moet ik de schilfertjes bij één wenkbrauw tussen de haartjes krabben. Ik heb geen idee waarom het schilfert en ik vind het behoorlijk irritant worden. Ik dacht eerst dat het door de wenkbrauwpotloodjes kwam, maar als ik een tijdje geen make-up gebruik heb ik het alsnog. Weet iemand wat dit is of hoe ik het kan verhelpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het is dat heeft Crea prima beschreven . Hoe kom je er af drie dagen achter elkaar een drupje selsun shampoo op je wenkbrauw voor het slapen . Het komt helaas meestal weer eens terug :(

Antwoorden (2)

Mogelijk heb je seborrhoïsch eczeem

Seborrhoïsch eczeem is een huidaandoening - met roodheid en schilfering - die vooral te zien is in het gezicht en op het behaarde hoofd.
Seborrhoïsch eczeem komt bij ongeveer 5% van de bevolking voor, iets vaker bij mannen dan bij vrouwen. De aandoening ontstaat meestal aan het begin van de puberteit en is niet besmettelijk. Bij kinderen komt het vrijwel niet voor, met uitzondering van jonge zuigelingen (‘berg’).
Deze aandoening heeft geen relatie met inwendige ziekten. Het verloop van seborrhoïsch eczeem is wisselend, waarbij rustige periodes kunnen worden afgewisseld met tijden waarin de huidziekte actiever is. Het eczeem is goed te behandelen, maar kan na stoppen van de behandeling weer terugkomen.

Hoe ontstaat seborrhoïsch eczeem?
De gist Pityrosporum ovale die van nature op ieders hoofdhuid aanwezig is, speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van seborrhoisch eczeem. De gist, en dus ook de huidaandoening, bevindt zich vooral daar waar veel talgklieren zijn. Bij mensen met seborrhoïsch eczeem wordt deze gist in grotere hoeveelheden dan normaal aangetroffen. Het afweersysteem van sommige mensen reageert op de gist met een ontstekingsreactie. Dit veroorzaakt de roodheid van het eczeem. Waarom sommige mensen aanleg hebben om op de gist te reageren en sommigen niet, is niet bekend.
Emotionele spanningen kunnen seborrhoïsch eczeem verergeren. Ook de kou in herfst en winter en droge lucht in centraal verwarmde ruimten kunnen het eczeem laten toenemen.

Laat de huisarts hier eens naar kijken en een diagnose stellen, hij/zij kan je ook aan medicatie en/of tips helpen. Bij meer uitgesproken huidafwijkingen worden ook combinaties met lotions of crèmes met corticosteroïden voorgeschreven. Dit zijn stoffen die zijn afgeleid van de natuurlijke hormonen van de bijnierschors en die ontstekingsreacties remmen. (zie ook de folder "Corticosteroïden voor de huid”).
Om bijwerkingen door langdurig gebruik van corticosteroïden te voorkomen zal de (huid)arts adviseren om het gebruik van deze middelen na het verdwijnen van het eczeem te stoppen of te verminderen tot maximaal enkele dagen per week.
Een enkele keer wordt voor de behandeling van seborrhoïsch eczeem gebruikgemaakt van crèmes met zwavel, teer of salicylzuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt een beetje als psoriasis. Dat zie je vaak rond de wenkbrauwen en op de huid rond de gewrichten (knieën, ellebogen). Daar kan je niet veel aan doen, het is ook niet gevaarlijk. Wel vervelend. Als je het zeker wilt weten, ga dan even langs de huisarts. Die kan je wel een zalfje voorschrijven dat de klachten vermindert.