Staat er een leeftijd op wanneer je cosmetica (make-up) mag gaan gebruiken?

Gewoon een vraag omdat ikzelf een meisje ben en graag make-up op doe en het soms misschien wel te veel word.
vanaf wanneer mag je eigenlijk chirurgische ingrepen ondergaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga eerst eens naar een psycholoog om je zelfbeeld te verbeteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik make-up om het te gebruiken en niet om er mooier uit te zien! Voor de duidelijkheid: ik wil geen chirurgische ingreep ondergaan ofzo. Ik ben mooi genoeg!!!
Ritsuka
12 jaar geleden
waarom zou je jezelf onder plamuren? beetje mascara en lipgloss of zo is vaak genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit begrijp ik niet:
Ik gebruik make-up om het te gebruiken en niet om er mooier uit te zien Make up is toch juist bedoeld om er mooier door uit te zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het wel ; vermoedelijk is ze weinig ouder dan op de foto in haar avatar, en op die jonge leeftijd willen bijna alle meisjes met make-up experimenteren. Ik heb twee dochters en ben er zelf een geweest, en aanvankelijk is 'mooier' niet eens je doel ; meer 'kijken hoe ik er later uit ga zien' ofzo, of hoe mensen er op reageren. Zie http://www.youtube.com/watch?v=j3_ilWwcIBs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een foto van toen ik in het 1ste kleuterklasje zat... nu ben ik 14

Het beste antwoord

Make-up maakt je mooier, maar is zo slecht voor je huid, dat je er uiteindelijk eerder oud (en dus in de ogen van sommige mensen lelijker) door wordt. Hoe later je daar mee begint, hoe beter dus. En hoe minder, hoe liever.

Dertien tot vijftien jaar is an sich een redelijk normale leeftijd, zeker om wat te experimenteren, al heb je het dan in de regel nog helemaal niet nodig, en is het - zeker in combinatie met jeugdpuistjes- qua huid ook niet het beste moment. Tegen dat je 20 bent, ga je het dan - zeker voor je eigen gevoel- zelfs al 'nodig' hebben.

Plastische chirurgie mag je vanaf je geboorte al ondergaan, mits dat medisch noodzakelijk is. (Denk aan een hazelip of een klompvoet, of ernstigere afwijkingen). Cosmetische chirurgie is een heel ander verhaal. Daarvoor moet je minimaal uitgegroeid zijn. Als het echter niet gaat om in het oog springende misvormingen, kun je je beter voor je pakweg vijftigste helemaal niet op dat glibberige pad begeven. Mooier word je er in de regel niet van - integendeel - en elke operatie is een risico dat vaak het resultaat niet waar is.

Natuurlijk ; er zijn legio vrouwen tegenwoordig die het de normaalste zaak van de wereld vinden en het 'noodzakelijk onderhoud' noemen ; maar wees nu eens heel eerlijk en kijk eens heel goed naar die rare plastic koppen ; zou daar écht zinnige levenswijsheid uit komen ? Vaak zijn ze de onzekere puber-image-angst nog niet eens te boven, al hebben ze vaak al volwassen kinderen.

Wacht voorlopig eerst maar eens de puberteit af, en probeer je lekker te vinden in je eigen vel, zonder daar onevenredig veel tijd, energie en geld in te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (3)

Voor make up is geen leeftijd.
Chirurgische ingrepen kunnen als ze nodig zijn vanaf de geboorte uitgevoerd worden.
Maar jij zal cosmetische ingrepen bedoelen, dat hangt erg van de situatie af en zal bij jonge kinderen bv kunnen bestaan uit de behandeling van flaporen.
Voor ' niet nodige' ingrepen zal je 18 moeten zijn en veel geld moeten sparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhh nou er is indderdaad geen leeftijd voor je huid!
Maar het is inderdaad best slecht voor je huid je porien raken verstopt enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen leeftijd voor make up, maar kijk eens naar het programma "snog, marry, avoid" op TLC. Daar blijkt elke keer dat jongens meisjes die weinig/geen make up ophebben leuker vinden en minder ordinair.
Cosmetische ingrepen worden pas uitgevoerd als het betreffende lichaamsdeel volgroeid is.