Waarom zit er alcohol in zonnebrandmiddel?

Ik smeer mijn huid in -vanwege zonne-allergie- met factor 50 zonnebrandmiddel zonder parfum. Het valt mij op dat ik altijd een alcohollucht ruik als ik het opgesmeerd heb. Ik keek op het etiket en ja hoor, er zit alcohol in, waarom in vredesnaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de stoffen die in de zonnebrand zitten niet goed in water kunnen oplossen, en in alcohol wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alcohol wordt in je product gebruikt om stoffen in op te lossen. Zeker bij veel zonnebrandfilters (en met name de hoge factors) wordt alcohol als oplosmiddel toegepast. Alcohol werkt bacteriedodend en zal dus de ook houdbaarheid van product verlengen. Verder voorkomt alcohol schuimvorming, verdunt het het product en heeft het een ontvettende werking. In toners geeft het het frisse en “schone” gevoel op de huid.