is er een uiterste houdbaarheidsdatum voor wasmiddelen of schoonheidsproducten?

soms gaan wasmiddelen of schoonheidsproducten (dagcreme, nachtcreme, handencreme, etc) vreemd ruiken na een (langere) tijd.
ik vind het prettig om dingen in wat grotere hoeveelheden te kopen als ik ergens erg tevreden over ben, zodat ik niet misgrijp.
hierdoor kunnen producten soms wat langer dan gemiddeld in mijn voorraadkast blijven staan.

en ALS er een uiterste houdbaarheidsdatum op deze producten zit, waarom staat dit dan nooit op de verpakkingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt wasmiddelen en schoonheidsproducten niet zo maar vergelijken. Waspoeder bederft niet snel, iets waar vocht in zit en waar je met je vingers door gaat wel!
Summo
10 jaar geleden
Ik moet je tegenspreken al noem jij dat mogelijk geen bederven. Wasmiddelen bevatten enzymen en die hebben een zg plankstabiliteit.
De werking van de enzymen wordt minder na verloop van tijd. Hoe warmer en vochtiger het staat hoe sneller de afname van activiteit. Na ca 3 maanden in je badkamer is de activiteit echt heel erg teruggelopen en dat is nadelig van invloed op de werking in de wasmachine. Dus ook hier geldt dat het product na verloop van tijd achteruit gaat in kwaliteit (en helaas ook als het nog helemaal gesloten is, moderne wasmiddelen kun je geen jaren bewaren)
Antoni
10 jaar geleden
Wat grappig! Ik heb meer dan vier jaar geleden, in mei 2009, een vergelijkbare vraag gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vloeibare-schoonmaakmiddelen-bederven.10427 De vragen zijn niet helemaal hetzelfde overigens. Misschien heb je (ook) wat aan de antwoorden op mijn vraag uit 2009.

Het beste antwoord

Bij cosmetica staat er een symbool op de verpakking, dat aangeeft hoeveel maanden na opening het product goed blijft. Het is daarna niet meteen bedorven, maar het is een indicatie.

Het symbool is een potje met los dekseltje, met daarin een getal dat het aantal maanden aangeeft.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord!
dat potje was me nog nooit opgevallen. ik heb het gelijk bij een paar producten gecontroleerd en het stond er inderdaad op. extra goed antwoord omdat de afbeelding van het potje ook in het antwoord opgenomen was.
ik ben er heel blij mee. bedankt!

Andere antwoorden (1)

gesloten potjes creme zullen als ze koel bewaard worden, niet zo snel bederven.
Als ze eenmaal open zijn, en je gaat er steeds met je vingers in om er creme uit te halen, kan het zuur op je huid reageren met de creme, waardoor deze aangetast kan worden, en daardoor vreemd gaat ruiken.
Het beste is dus een spatel of iets gebruiken om de creme uit het potje te halen, zodat hij zo min mogelijk verontreinigd wordt