Is de hoeveelheid zon van invloed op de gebruiktsduur van zonnebrandcreme?

Stel dat je met factor 20 een half uur beschermd in de zon kan zitten. Blijft die bescherming dan even lang als je, voordat je in de zon gaat zitten, eerst nog een uur binnen blijft. Worden dus de zonnebrandmoleculen slechts opgebruikt als deze in directe aanraking komen met de zon of verliest de creme reeds zijn kracht na het opsmeren?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonnebrand is een vettig smeermiddel dat op de huid wordt aangebracht. Hierdoor wordt het niet snel door de huid opgenomen, maar de hoeveelheid die zich op de huid bevindt neemt naargelang de tijd vordert af. Vandaar dat er ook op de verpakking staat hoe lang de stoffen werkzaam zijn: daarna zijn ze of door de huid opgenomen, of op een of andere manier van de huid verdwenen. Dus als je zonnebrand opsmeert met, laten we zeggen een beschermingsduur van twee uur, en dan pas na twee uur buiten gaat zitten, is de beschermende werking grotendeels verdwenen (Niet 100%, het is dan niet meer voldoende om tegen de zon te beschermen, maar er is nog wel aanwezig). Vergelijk het met bijvoorbeeld muggencrème die je op de huid aanbrengt, deze verliest ook na een x aantal uren haar werking, ongeacht het aantal muggen.