Nee.
Zelfbruiners en gezichtsbruiners (lotions, gels, crèmes en sprays) bevatten dihydroxy-aceton (DHA), een natuurlijke suiker. Door de chemische reactie tussen DHA en aminozuren in de buitenste huidlaag van dode huidcellen (de hoornlaag) krijgt de huid tijdelijk een bruine kleur. Hoe hoger de concentratie DHA hoe donkerder de huid wordt. De bruine kleur vervaagt wanneer de dode huidcellen afschilferen - in drie tot tien dagen. Mits zorgvuldig en juist aangebracht kunnen zelfbruiners en gezichtsbruiners je een egaal, natuurlijk bruin kleurtje geven.
DHA is veilig, het stofje is goedgekeurd door de strenge Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). Alleen bij hiervoor gevoelige mensen kan DHA contactallergisch eczeem veroorzaken. Test een zelfbruiner daarom altijd eerst gedurende 24 uur op een klein stukje huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee ! Althans niks van bekend . Wel zonnen kanonnen , banken , hoogtezon en de echte zon . Nee van de zelf bruiners werd dat wel gezegd maar nogmaals nee . Ze zijn uitvoerig meerdere malen getest de crèmes schijnen goed te werken . Maar pas op binnen kant handen , ellebogen , knieën overal waar de huid dikker eeltiger is pakt het tegoed en ontstaat er kleur verschil hou daar rekening mee bij op brengen . Er bestaan verschillende tinten wil niet te veel (dus niet te donker gaan ) . Voor het gezicht bestaan speciale soorten (extra duur ) . Maar tot nu toe de echte zon maar dan met mate geeft het gezondste resultaat (vitamine D ) maar bij zon tekort is uit een flesje zo gek nog niet ondanks alle vooroordelen . Ps na op brengen was je handen met zeep en kleed je pas aan na dat het opgedroogd is .