Wat zijn het?
Rimpelvingers zijn een bekend fenomeen: na badderen, lang douchen of zwemmen ontstaan de bekende 'rimpels' aan de buigzijde van vingers en tenen.

Hoe ontstaan ze?
Wanneer mensen lang in het water verblijven zwellen de dode hoorncellen van de opperhuid op door absorptie van water. Door deze wateropname neemt deze laag in volume toe. Nu zit de hoornlaag stevig verankerd aan de (levende) huidlagen daaronder. Om te kunnen compenseren voor de zwelling is de opperhuid 'gedwongen' om te rimpelen.
Waarom ontstaat het alleen aan de vingers en tenen?
Dit rimpelen gebeurt alleen aan de vingers en tenen omdat hier de hoornlaag het dikst is. Elders op de huid zwelt de dode hoornlaag ook op maar vanwege het feit dat deze daar veel dunner is ontstaat het rimpel-effect niet zoals aan de vingers en tenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat komt omdat het lichaam zich aan past. je vingers heeft al hele kleine rimpels 'bijv voor vingerafdruk' dat is voor grip maar in het water heb je minder grip met kleine rimpels en word het groter om meer grip te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is nog geen bewijs voor