Hoe laat ik mijn baard verder groeien?

Ik ben 16 jaar en van Scandinavische afkomst. Ik kan alleen haar op mijn kin en een mustache groeien. Mijn snor is 1 cm lang en me baard 2 cm, en vrijwel dichtbehaard, alleen er groeit niks aan de zijkanten van mijn gezicht en ik zou graag me baard wat langer willen groeien, iemand tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Haar
2.1K
popeye
5 jaar geleden
https://baardforum.nl

Antwoorden (1)

Jij hebt het over lichaamsbeharing (haar op het hoofd staat hier helemaal los van), in het bijzonder over gezichtsbeharing.
In de pubertijd (tussen 15 en 18 jaar) begint de lichaamsbeharing pas te ontwikkelen. In de jeugdjaren heb je ook bijna overal haar op het lichaam, maar dat haar is donsachtig (vellushaar). In de pubertijd verandert dit haar onder invloed van androgenen in stugger, dikker haar (terminaal haar).
Hoe veel en waar precies dit haar gaat groeien, hangt af van het geslacht, de genen en de leeftijd. In jouw geval is het gunstig, want je bent een man en met 16 jaar heb je al flink beharing op de bovenlip en kin, terwijl je pas aan het begin zit.
De periode dat het lichaamshaar zich nog verder ontwikkelt, duurt nog lang bij jou. Men gaat er vanuit dat dit bij een man doorgaat tot 20/30 jaar. Vaak heb je dan ook (genen afhankelijk) haar op de borst, schouders, rug......
Het is een feit dat op het eind van de pubertijd het lichaamshaar nog niet uitontwikkeld is, dat is pas wanneer de echte ouderdom begint.
Kortom, je kunt niks bevorderen. Met 16 jaar heb jij al flink gezichtsbeharing. Je zult geduld moeten hebben, omdat de androgenen nog bezig zijn om de donshaartjes op jouw wangen te veranderen in terminaal haar.
Maar zeker weten dat het goed komt! Veel geduld gewenst!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezichtshaar