Draai voor klassieke weergave

Dit zijn de 5 beste tips om weer te slapen als een roos

5 slaaptips waardoor je slaapt als een roos

O, de ironie: je voelt je de hele dag moe, maar zodra je hoofd het kussen raakt, lig je klaarwakker naar het plafond te staren. Maar je bent niet de enige, heel veel mensen hebben er namelijk last van. Met onze vijf slaaptips ben je in een mum van tijd in dromenland.

Of je nu lastig inslaapt, elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker wordt of simpelweg uren ligt te woelen: weinig slaap is erg ongezond. Voor iedereen die droomt van zalige, lange nachten: wij vonden deze vijf slaaptips van vrouwen die ooit slecht sliepen, maar zich nu iedere avond in dromenland bevinden.

1. Dit moet je eten voor het slapen gaan

En nee, daaronder valt géén melatonine-tablet, maar wel: een diner dat vis, noten, groene bladgroenten en/of een beetje zuivel bevat. Een overzichtelijk lijstje vind je hier.

2. Het slaapkamer trucje

Uit deze studie blijkt dat wie slaapt met de slaapkamerdeur open, langer en beter slaapt dan degenen met de deur dicht. Als je óók nog eens je slaapkamerraam open zet, kan de slaapkamer extra goed ventileren. Bovendien zorgt het ervoor dat je slaapkamer afkoelt. Dit heeft te maken met de natuurlijke temperatuurcyclus van je lichaam. “Wanneer we slapen, went ons lichaam aan de kamertemperatuur”, legt professor Michael Decker van de American Academy of Sleep Medicine uit. “Doorgaans kun je het beste slapen wanneer de lichaamstemperatuur een beetje verlaagd is in en frisse ruimte.”

3. Eigen slaaproutine

Ga je de ene avond al rond een uur of 10 je bed in en de andere pas na 12 uur? Het is lastig om een ‘bedtijd’ met jezelf af te spreken. Maar het is wel één van de belangrijkste manieren om je lichaam op slaap in te stellen. En ja, je zou óók in het weekend ongeveer dezelfde tijdstippen aan moeten houden om te gaan slapen en weer wakker te worden. Het is het waard, zeker wanneer je slaapproblemen hebt.

4. Juiste slaapkamer inrichting

De sfeer in je slaapkamer kan je helpen om tot rust komen. Zorg voor een opgeruimde slaapkamer en kies je beddengoed met zorg uit. Dat glanzende laken van polyester kan er misschien leuk uitzien, lekker slaap je er niet op. Schaf zacht beddengoed aan van (biologisch) katoen: dit ademt goed en houdt je lichaam koel. En juist dat heb je nodig voor een nachtrust zonder onderbrekingen.

5. Slaapuren

Natuurlijk: acht uur slaap tellen kunnen we allemaal. Maar heb je er ooit over nagedacht dat als je aan die acht uur wil komen, je de tijd die je nodig hebt om daadwerkelijk in slaap te vallen bij je uren op moet tellen? We leggen het je graag uit: Stel je voor: je weet van jezelf dat je het beste functioneert bij acht uur slaap. Maar: je hebt ook een halfuur nodig om in te slapen. Bovendien wil je eerst een halfuurtje lezen uit dat mooie boek. Of je wordt ‘s ochtends standaard een kwartier voordat je wekker afgaat wakker. Dan zou je negen uur plus een kwartier voordat je wekker afgaat in bed moeten liggen. Aha! Maak zelf de rekensom en bepaal hoe laat jij vanavond in bed wil (en hoort te!) liggen.

Slaaplekker! Kijk voor meer bruikbare tips op Libelle.nl.