Draai voor klassieke weergave

Je hebt nu meer dan ooit risico op verslaving: zó ga je daarmee om

Het is een lastige tijd: we zitten veel binnen, waardoor de verveling en onrust snel toeslaat. Hierdoor zoeken we afleiding door online te shoppen, veel te snacken of vaker een wijntje te nemen. Gevaarlijk, want hierdoor loop je ook sneller de kans om verslaafd te raken.

Gelukkig zijn er manieren om daarmee om te gaan, Margriet.nl legt dit uit.

Opeenstapeling van factoren

Verslaafd raak je nooit zomaar: het is vaak een gevolg van een opeenstapeling van factoren. Genen, opvoeding, mentale kwetsbaarheid en impulsiviteit spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van een verslaving. Soms kun je al deze eigenschappen bezitten, maar komt een verslaving pas naar buiten wanneer deze getriggerd wordt door een gebeurtenis, zoals een sterfgeval, ongeluk, ontslag of crisis, zoals nu.

Stress en onrust door de crisis

We zitten nu meer thuis dan ooit en kunnen onszelf niet meer bezighouden met leuke uitjes en sociale gelegenheden. Bovendien brengt de coronacrisis ook een heleboel stress met zich mee. Niet alleen over de gezondheid, er zijn ook zorgen over de financiën en opvoeding van kinderen. Een combinatie van deze zorgen kan lastig zijn voor mensen die verslavingsgevoelig zijn. Ook voor mensen die van een verslaving zijn afgekickt zijn dit moeilijke weken: de kans op een terugval is groter. En misschien denk je zelf niet vatbaar te zijn, terwijl je dat wel bent. Een verslaving herkennen bij jezelf of een ander is namelijk best lastig.

In de vakantiemodus

“Bij heel wat mensen heerst er veel meer leegte en veel minder structuur. Ook bij diegenen die thuis werken, neigt de werkroutine mogelijk intussen al wat naar de vakantiemodus”, zegt professor-psychiater Geert Dom van de Universiteit Antwerpen. En als je je in de vakantiemodus bevindt, gun je jezelf vaak wat meer dan normaal. Een drankje om één uur ’s middags, een stuk taart, een extra paar mooie schoenen. Beetje bij beetje worden we steeds minder gedisciplineerd, iets dat op een gegeven moment kan omslaan in een verslaving.

Eenzaamheid

Het grootste gevaar dat momenteel op de loer ligt, is misschien wel eenzaamheid. Door strenge bezoekregels en social distancing dreigen veel mensen in een sociaal isolement te komen, volgens professor psychiatrie en medische psychologie Frieda Matthys. Eenzaamheid is misschien wel één van de sterkste negatieve emoties die men kan ervaren, en kan leiden tot grote effecten op je gezondheid. Gevoelens van eenzaamheid kunnen worden verdoofd door alcohol, medicijnen, of bijvoorbeeld door gokken. Toch leidt eenzaamheid niet automatisch tot verslaving: nog steeds speelt gevoeligheid voor verslaving een grote rol.

Verslavingen voorkomen

Je mentale en lichamelijke gezondheid moet in deze periode op nummer één staan. Als je je goed voelt, zul je minder snel de verleiding voelen om ongezond te eten of alcohol te drinken. Hieronder staan een aantal tips om deze gekke tijd goed door te komen en verslavingen ver bij je vandaan te houden:

1. Sluit je niet af voor sociaal contact. Dat je ergens niet op bezoek kunt, betekent niet dat je niet even de telefoon kunt pakken of een leuke kaart naar iemand kunt sturen.

2. Begin je je onrustig te voelen? Ga dan buiten wandelen. Zo ben je bezig, kun je je gedachten verzetten. Doordat je in beweging bent, maakt je lichaam endorfine aan, waar je je weer gelukkiger van gaat voelen. Waarom wandelen verder nog goed voor je is, lees je op Margriet.nl.

3. Zorg voor een dagelijkse routine. Sta om een vaste tijd op, plan maaltijden op vaste momenten, zorg ervoor dat je iedere dag iemand spreekt en in de buitenlucht komt. Zo voorkom je dat je je futloos en verveeld gaat voelen en grijp je minder snel naar verslavende middelen.

4. Ben je écht bang dat je de mist in gaat? Zorg er dan voor dat je geen ongezonde dingen, alcohol, of computerspelletjes in huis hebt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Deze informatie is niet bedoeld als vervanging van een consult bij de huisarts. Raadpleeg bij klachten en voor hulp en advies altijd een arts.